No itse asiassa samalle koneelle hinta laskee, jos valitsee Home-version. Se on enää 60€ kalliimpi kuin ilman käyttöjärjestelmää. Voi tietenkin olla, että hinnoissa on jotain Lenovo-lisää käyttöjärjestelmän osalta tai heillä on huonompi sopimus Microsoftin kanssa.
Tuntuisi kyllä erittäin epätodennäköiseltä jos Lenovolla olisi huono sopimus. Olisiko kuitenkin, että Pro version hintaa on nostettu vuosien mittaan enemmän?
Muistelisin että OEM lisenssin määräalaraja taisi olla 5 kappaletta tms. Jostain olen kuullut, että jotkut teki niinkin että kasasivat itselleen ja muutamalla kaverille PC:n ja hankkivat noita lisenssejä "laitevalmistajina". Säästi ilmeisesti kohtalaisesti rahaa.
Tästä tuli mieleen, että lisenssejä saa edelleen ostettua todella halvalla, tyyliin 10e/kpl. Rohkeasti joissain YT videoissa on ihan sponsoroitu videoita noilla sivustoilla. Jos oikein olen käsittänyt, niin osa näistä on ilmeisesti käytössä olleista tietokoneista ja voi toimia tai ei ja toinen osa olisi jonkinlaisia trokareita, jotka ostavat lisenssit halpoihin maihin eli ilmeisesti Intia, Venäjä (ennen muinoin) jne. ja myyvät niitä sitten yleisesti netissä. Tuo tietysti on jonkinlainen sopimusrikkomus, mutta onhan noita.
Olen kuullut yhdestä lisenssin ostamisesta eBaystä kauan sitten ja se oli toiminut ihan ok. Jotain hämärää siinä kyllä takuulla oli ollut, koska kuukausia sen jälkeen oli ihmetelty kun eBay kyseli kokemuksia oliko hajuveden ostamisesta vai mikä se artikkeli oli. Hetki oli jo ajateltu, että onko tunnukset kaapattu tms. mutta sitten huomattu, että oliko se kaupan tunniste nro. vai mikä, niin se oli täsmännyt siihen vanhaan lisenssin ostoon. Kuitenkin voi olla, että tuo liittyi jotenkin juuri johonkin kauppa-alue kiertoon, koska olikohan että lisenssin mukana oli maininta, että ladata MS:n sivuilta onko se nyt universal English versio ja muuttaa se halutulle kielelle asennuksen jälkeen. Jotain tuollaista. Tuo oli ilmeisesti W7 julkaisun aikoihin.
Piti oikein katsoa onko lisenssejä eBayssä myytävänä nykypäivänä ja todella härskejä näyttää olevan kaupan. Alle 10e W10 Retail paketin tarrasta kuva, joka on nauhassa vielä kiinni. Aika rohkeita kauppiaita. Joku pihistänyt aika erikoisessa yhteydessä nuo tai toki voi olla joku kuvakaappauskin, mutta silti
Tuli mieleen, että joku tuttava joskus aikoinaan myös kyseli, että miten ne yrityslisenssit toimii. Oli ilmeisesti joku koneen rakentelija tarjonnut jotain sellaista halpana Windows vaihtoehtona. Olin kyllä siinä luulossa, että nuo tarvii jonkin AD palvelimen tms. jossa on joku lisenssi juttu pyörimässä. En tiedä onko noita enää nykypäivänä edes olemassa. Tuo taisi olla XP aikakautta.