Kirjoittaja Aihe: En saanut auki usb-levyä "transcend" (RATKAISTU)  (Luettu 747 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2437
    • Profiili
Tuli vain tällainen viesti

"Tapahtui virhe yritettäessä käyttää kohdetta Transcend. Järjestelmän vastaus: Pyydetty toiminto epäonnistui: Error mounting /dev/sdb1 at /media/jotaarkka/Transcend: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb1, missing codepage or helper program, or other error"

Voiko asialle tehdä jotain? Levy on toki suhteellisen vanha, mutta olen säilönyt sinne tiedostojani.
« Viimeksi muokattu: 11.06.24 - klo:11.56 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16301
    • Profiili
Vs: En saanut auki usb-levyä "transcend"
« Vastaus #1 : 05.06.24 - klo:20.56 »
Saatko levyn auki Windowsissa?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2437
    • Profiili
Vs: En saanut auki usb-levyä "transcend"
« Vastaus #2 : 08.06.24 - klo:15.09 »
Sama teksti:
"Tapahtui virhe yritettäessä käyttää kohdetta Transcend. Järjestelmän vastaus: Pyydetty toiminto epäonnistui: Error mounting /dev/sda1 at /media/jotaarkka/Transcend: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1, missing codepage or helper program, or other error"

Tarkistan vielä Windowsin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2437
    • Profiili
Vs: En saanut auki usb-levyä "transcend"
« Vastaus #3 : 08.06.24 - klo:15.34 »
Windowsissa sama levy toimii normaalisti!

Minulla on double-boot ja käynnistäessäni valitsen kumman käyttöjärjestelmän otan käyttööni. Olen jo moneen kertaan todennut tällä palstalla, että pidän ehdottomasti enemmän Ubuntusta kuin Windowsista. Ensinnäkin siellä eivät mainokset ole vielä hyökänneet kuten Windowsissa ja ehkä myös, koska olen tottunut käyttämään sitä tai Kubuntua.

Tarvitsen kuitenkin esim. maksullista Abbyy finereader ohjelmaa pdf:n muuttamiseksi, niin että voin tarvittaessa kopioida tekstiä. Samoin jotkut editointiohjelmat ovat minulle käytännöllisempiä Windowsissa. Tiedän että kaiken tuon voi saada toimimaan myös Ubuntussa ainakin suurinpiirtein. Gimage readeria en ole enää saanut siihen kuntoon, että se toimisi ilman ongelmia. Abbyy on halvempi kuin Adome eikä hyökkää niin paljon mainoksilla.

Ehkä suurin syy on, että en jaksa enkä muista enää edes niitä yksinkertaisia linuksin komentoja, jotka olen aikoinani osannut. Mutta kyselen tällä palstalla edelleen neuvoja, sillä en aio jättää Ubuntua.


pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: En saanut auki usb-levyä "transcend"
« Vastaus #4 : 08.06.24 - klo:16.36 »
Oletko muistanut irrottaa levyn windowsin puolella ohjelmallisesti ennen irrotusta?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2437
    • Profiili
Vs: En saanut auki usb-levyä "transcend"
« Vastaus #5 : 10.06.24 - klo:10.15 »
Eikö sammuttaminen ja koneen uudelleenkäynnistys riitä?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16301
    • Profiili
Vs: En saanut auki usb-levyä "transcend"
« Vastaus #6 : 10.06.24 - klo:10.44 »
Eikö sammuttaminen ja koneen uudelleenkäynnistys riitä?

Kannattaa kokeilla levyn irrotusta. Windows saattaa jättää tiedostojärjestelmän varattuun tilaan sammutuksessa etenkin, jos nopea käynnistys (fast startup) on käytössä. Linuxin NTFS-ajuri on herkkä kieltäytymään liittämisestä tällaisissa tilanteissa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2437
    • Profiili
Vs: En saanut auki usb-levyä "transcend"
« Vastaus #7 : 11.06.24 - klo:11.55 »
Kiitos! Merkitsen ratkaistuksi.