Kuinka muutan grubin käynnistysjärjestystä? Olen ilmeisen huono hakemaan, sillä olen kysynyt tätä jo vuosia sitten. Muistaakseni siihen oli ohjelma, jolla editoitiin grubia. Onko se "boot repair" tai "grub repair" niminen ohjelma, vai joku muu.
GRUB Customizer on olemassa, mutta se muuttaa Grubin asetusmekanismeja melko kokonaisvaltaisesti ja muistaakseni niin pysyvästi, että alkuperäiseen tilaan palaaminen voi olla vaikeaa. Riskinä on käynnistyksen hajoaminen jonkun järjestelmäpäivityksen yhteydessä. Ubuntu 22.04:ssä GRUB Customizer ei taida enää olla saatavilla virallisista lähteistä, vaan se pitäisi asentaa erikseen PPA:sta.
Minä haluaisin muuttaa doubleboot koneessani vain käynnistysjärjestyksen, koska teen jonkin aikaa töitä windows-puolella. Ja tietenkin myös myöhemmin takaisin nykyisen järjestyksen.
Suosittelisin tähän käyttötapaukseen /etc/default/grub-tiedostoon kirjoitettavia asetuksia
GRUB_DEFAULT=saved ja
GRUB_SAVEDEFAULT=true. Tällä konfiguraatiolla GRUB muistaa edellisen valinnan ja käyttää sitä oletuksena seuraavalla kerralla.
Eli editoi tiedostoa joko päätteessä nano-editorilla tai geditillä admin-protokollan avulla:
gedit admin:///etc/default/grub
Muokkaa tiedoston yläosassa riviä GRUB_DEFAULT=0 ja vaihda arvoksi
saved:
GRUB_DEFAULT=saved
Lisää rivin alle uusi rivi:
GRUB_SAVEDEFAULT=true
Tallenna tiedosto ja päivitä grub.cfg komennolla:
sudo update-grub
Käynnistä tietokone uudelleen ja kokeile, muistaako GRUB käynnistysvalinnan seuraavilla käynnistyskerroilla.