Itse yrittäisin kloonata aseman välittömästi. Sitten kopioisin tietysti tuon kloonin varuilta talteen. Testdisk:llä voi yrittää palautella tiedostojärjestelmän jos siinä on vika, en muista olenko sitä käyttänyt koskaan, yleensä muistaakseni ollut ihan kovalevyt ja mekaanisempi vika kyseessä.
Mutta tosiaan Photorec on yllättävän hyvä palauttamaan tiedostoja. Sillä olen muutaman tuttavan koneista, tosin ajat sitten, onnistunut pelastamaan ne yleensä halutut valokuvat talteen ja aika paljon muutakin on irronnut. En nyt ihan varmaksi sano, mutta siinä taisi olla ärsyttävin puoli, että olikohan niin, että kaikki tiedostot tulee oikeilla päätteillä, mutta numeroituna talteen? No oli miten oli, tietoa sillä voi saada yllättävänkin paljon talteen.
Mitä vanhoihin kiintolevyihin tulee, niin jos asema ei vain enää meinaa edes tunnistua ja kirves on heitetty kaivoon, eikä ole tarkoituksena lähettää asemaa mihinkään palveluun, niin joskus olen saanut aseman vielä toimimaan pikku hetken laittamalla sen pakastimeen ja tökkäämällä paikoilleen kyljellään tai ylösalaisin. Älkää kysykö mihin tuo perustuu, mutta jostain luin tuon niksin ja se oikeasti sattui toimimaan tapauksessani. Toki kuten olettaa voi, niin tuossa on olemassa myös kondessin riskiä yms. eli pelastuskoneeksi kannattaa valita sellaista rautaa, että sen rikkoutuminen ei isosti harmita
En tiedä SSD asemista jne. kun ei ole (onneksi) tosiaan vuosikausiin tarvinut kokeilla palautella mitään, mutta eikös tuo nyt tapauksesi viittaa siihen, että asema todennäköisesti on kondiksessa, mutta osio jotenkin korruptoitunut? Ehkä se kloonauksen yrittäminen ja testdisk voisi olla paras alkuun?