Kirjoittaja Aihe: XGL ja puuttuva <alt gr>  (Luettu 3073 kertaa)

Leipuri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
XGL ja puuttuva <alt gr>
« : 27.10.06 - klo:23.42 »
Ubuntu Edgy, PC, kokenut aloittelija ;-)

Olen tässä leikkiny Xgl ja Compizin kanssa ja kaikki toimikin hienosti...kunnes

sain epähuomiossa (en siis tiennyt mitä tein) asennettua Xgl:n käynnistymään oletuksena. Olen lukenut eri ongelmatilanteita, mutta en ole löytänyt ratkaisua.

Eli kaikki käynnistyy normaalisti pystyn kirjautumaan nimelläni, mutta salasanaa en voi käyttää, koska salasanassani esiintyy @-merkki. Alt gr kun ei toimi niin en pääse sisään enkä tiedä miten sen voisi kiertää. Ongelma on siis näppäimistöni asetuksissa ja nimenomaan Xgl:n puolella. Milläs komennoilla voin gonffata näpäimistö asetuksia? Ilmeisesti mulla on amerikkalaiset asetukset kun pitäisi olla pc105.

Ennenkuin Xgl tuli oletuksesti ajoin sitä satunnaisestu ihan testi mielessä aina yhden istunnon kerrallaan, enkä huomannut @-merkin puuttumista, koska sisäänkirjautumisikkuna hoidettiin Gnomen toimesta jolloin näppäimistö toimi normaalisti.

Apua siis kaivataan,  ???

Markus Valkeapää

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Re: XGL ja puuttuva <alt gr>
« Vastaus #1 : 28.10.06 - klo:01.25 »
Kävisikö ensiavusta "Vaihto+2" salasanan antoon. Niin nimittäin tulee amerikkalaisessa näppäimistössä @-merkki. XGL tietoa minulla ei ole.
-Markus

Leipuri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: XGL ja puuttuva <alt gr>
« Vastaus #2 : 28.10.06 - klo:10.22 »
Kävisikö ensiavusta "Vaihto+2" salasanan antoon. Niin nimittäin tulee amerikkalaisessa näppäimistössä @-merkki. XGL tietoa minulla ei ole.
-Markus

Jepulis, ei auttanu. Näyttää siltä pari muutakin näppäintä joko ei toimi tai niillä on joku muu suurempi tarkoitus. Mä epäilen että säätö pitää tehdä recovery modessa roottina, mutta kuinka... niin ja recovery moodissa @-merkki tulee normaalisti.

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: XGL ja puuttuva <alt gr>
« Vastaus #3 : 28.10.06 - klo:12.06 »
Auttaisko  xmodmap /usr/share/xmodmap/xmodmap.fi?

Leipuri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: XGL ja puuttuva <alt gr>
« Vastaus #4 : 28.10.06 - klo:12.42 »
Auttaisko  xmodmap /usr/share/xmodmap/xmodmap.fi?

Kiitos vinkistä, mutta ei auttanu.

Koodia: xmodmap: unable to open display

ok, mä yritän muuttaa salasanaa recovery modessa sellaiseksi, jonka pystyn tällä näppäimistöasetuksella kirjoittamaan. Löysin tuossa jo yhden ohjeen joten kokeilen sitä.

EDIT: NONNIIN ollaan taas Ubuntun puolella. Elikkä yksinkertainen komento recoverymodessa:

passwd omakäyttäjänimi (jonka jälkeen vaihdoin salasanan näppäimistöystävällisemmäksi)

jaaha eiku leipomaan taas ;-)
« Viimeksi muokattu: 28.10.06 - klo:13.04 kirjoittanut Leipuri »

ReiKn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Re: XGL ja puuttuva <alt gr>
« Vastaus #5 : 01.11.06 - klo:23.52 »
Auttaisko  xmodmap /usr/share/xmodmap/xmodmap.fi?

Koodia: [Valitse]
xprop -root -f _XKB_RULES_NAMES 8s -set _XKB_RULES_NAMES xorg
setxkbmap -model pc105 -layout fi -variant basic

Tuommoset käskyt tuo mulla toimintaan alt-gr:n
« Viimeksi muokattu: 01.11.06 - klo:23.57 kirjoittanut ReiKn »