Itselleni on tuo "neural networks" tuntemattomin kolmesta käsitteestä AI, Machine Learning ja Neural Networks toistaiseksi.
Itsekin pelaan mieluiten tuota Game Boy:n 1989 Tetristä olen todennut, että se on järkevä Tetris-peli mitä tuossa Youtube-videossa omasta mielestäni melko itsenäisesti oivaltanut tuon stacked Tetris Combo -strategian pelaan jokseenkin mielenkiintoisen pelin, en muutoin olisi julkaissutkaan sitä, mitä se on viimeinen jakso tuosta "Retroseppo" -pseudonyymillä retropelien osalta viime kesältä.
Itse olen törmännyt tuohon "Syvä-oppiminen" -termiin lukiessani mediatiedotteen sotilasuran tehneen kasvatustieteen tohtori-opinnäytetyöstä, missä syväjohtamisesta sotilas väiöskirjan tarkastustilaisuus oli tulossa, mutta itse en ole käynyt armeijaa, joten jäi pelkkään mediatiedotteen lukemiseen. Deep Machine Learning ja "Deep" Machine learning, mitä neuraaleista verkostoista selannut nettiä, niin siinä on ulostuloon sisäänsyötöstä vähintään kolme siinä verkostossa ne etenee yhteen suuntaan siinä graafissa, ja muodostaa alakokoelman (subset) uusia neuraaleja verkkoja. En sen enempää ole perillä, ja sitten se syvä on "deep" sen takia, mitä se on se neuraalin verkon syvyys ylhäältä alas-päin, vai mitä nuo genetics tuon artikkelin mukaan algoritmit pohjaavat Charles Darwinin evoluutio-opista "Vahvimmasta heikompaan", niin joku voi paikata, tai kertoa, lienee eri asia mitä "top-down" -lähestymistapa tässä tietokoneistuksessa tietokone-ohjelmoinnissa ja algoritmiikassa se lähestmymistapa.
Neural Networks nyt näyttäisi olevan itselläni tämä ensimmäisiä ainakin perusteet haltuun kotioloissa ajan kuluksi perehtyä niihin, niin sitten voisi päästä tästä eteenpäin. Ne on jäänyt syrjään täysin minulta.
Game Boy 1989 Tetriksessä on ihmisen pelaamana myös mahdollista saavuttaa nuo maksimipisteet, Youtubessa on ainakin yksi video upattuna sinne, missä epäilen, että se on ihmisen pelaama. Mitään takeitahan siitä ei ole.
Tuon samantyylin pelistrategian ymmärtää ihmisenä pelaajana varmaan kaikki, ketä ymmärtää Tetriksen luonnontietelijän ongelmana, mutta mahdottomaksi peli lopulta tulee ihmispelaajalle se, että mitä tetrominot putoaa sinne kuiluun yleensä 10 linjan välein vauhti kiihtyy alaspäin, niin ihmisen reagointikyky tulisi lopulta vastaan, niin lopulta se teoriassa ja koneellisesti loputtomasti mahdollista jatkaa, mutta ihmisen pelaamana ei ole.