Kirjoittaja Aihe: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu  (Luettu 1872 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2433
    • Profiili
Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« : 17.05.21 - klo:11.21 »
Tarvitsen pelkän lasertulostimen, en monitoimilaitetta. Hinta ja tulostuskapasiteetti ratkaisevat. Ja tietysti myös musteen / mustekasetin hinta. Olen Ununtu/Kubuntussa käyttänyt HP: tuotteita. Ensimmäinen oli mustavalkolasertulostin ja annettuani sen myöhemmin Pispalan kirjastoon, ostin HP:n mustesuihkun, joka toimi jonkin aikaa.

Kysymykseni on: Löytyykö Epsonille tai Brotherille tai Lexmarkille linux-ajureita, vai onko HP ainoa? Se tulee kotikäyttöön, mutta nyt joudun tulostamaan suhteellisen pian pari tuhatta liuskaa. Tarvitsisin tulostimen mahdollisimman nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 21.05.21 - klo:23.33 kirjoittanut Pontus12 »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« Vastaus #1 : 17.05.21 - klo:11.30 »
Ainakin Epson AL-M200:lle on tarvittavat palikat.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2970
    • Profiili
Vs: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« Vastaus #2 : 17.05.21 - klo:13.13 »
https://www.huuto.net/kohteet/hp-laserjet-p2055d-lasertulostin/543032734

Itselläni on käytetty p2055dn, joka on toiminut loistavasti.

Tosin valitettavasti kyseessä on huutokauppa, joten et saa kuin ehdottamalla suoraa kauppaa.

Itse ostan ainakin nykyään käytetyn laadukkaan tulostimen kuin halvan muovirimpulan, joka toimii jonkin aikaa ja sen jälkeen joutaakin serriin.

Toki käytetyn tulostimen tai yleensäkin käytetyn tuotteen ostaminen on aina riski joskus isompi ja joskus pienempi.

Tässä koneessa ei kyllä ole ongelmia koneen yhteensopivuudessa. (Varmistan kohta USB:n toimivuuden)

Edit - Tulostin toimii myös suoraan  kaapelin päästä. Itse asiassa löytää myös ajurin sille automaattisesti.

Edit 2 - Tosin toussa huuto.net:n koneessa näyttää kulostuskaukalon laajennos muovi pala tippunut pois, muttei sillä muutenkaan tee mitään. (Omassani sellainen on edelleen paikallaan.)
« Viimeksi muokattu: 17.05.21 - klo:13.33 kirjoittanut kamara »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« Vastaus #3 : 17.05.21 - klo:13.29 »

Mielestäni ainakin osa Brother lasertulostimista tukee Linuxia.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« Vastaus #4 : 17.05.21 - klo:16.08 »
suosittelen myös Brotheria jota käytän myös itse.

Värikasetit olen täyttänyt myös itse.
Ainakin HL-2200:n kaseteissa on valmiina täyttötulppa eikä ole mitään laskurisiruja.

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2433
    • Profiili
Vs: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« Vastaus #6 : 19.05.21 - klo:11.54 »
Kiitos kaikille. Periaatteessa hp-tulotimeni toimii. Siinä on vain pieniä niksejä, kun pitäisi tulostaa vain tietyt sivut. Komento otetaan hyvin vastaan, mutta usein joutuu klikkaamaan "jatka tulostusta". En usko, että itse laitteessa on vikaa, pikemminkin sen käyttämisessä. Merkitsen ratkaistuksi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2433
    • Profiili
Vs: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« Vastaus #7 : 21.05.21 - klo:23.36 »
Poistin RATKAISTU, koska ajuri lakkasi toimimasta Kubuntussa päivityksen jälkeen ja Ubuntussa se valittaa, että tarkista ajuri. Eli en saa sitä toimimaan. Tässä on mennyt monta tuntia, kun olen yrittänyt. Printteri on uusi ja sen pitäisi toimia, En ymmärrä, missä on vika?

Tulostimen malli on HP Laser Jet Pro M304a
« Viimeksi muokattu: 21.05.21 - klo:23.39 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16294
    • Profiili
Vs: Mustavalko lasertulostin ja Ubuntu
« Vastaus #8 : 22.05.21 - klo:00.28 »
Varmista, että paketit hplip ja hplip-gui on asennettu järjestelmään:

Koodia: [Valitse]
sudo apt install hplip hplip-gui
Poista tulostin järjestelmän tulostusasetuksista ja lisää se sitten uudelleen HP Device Managerin kautta.