Juu, Turun Yliopistossa ainakin aineopinnoissa on algoritmiteoriaa, ja sen yhteydessä olen tutustunut tuohon aikakompleksisuuteenkin vähän.
Tosiaan tuossa demonstraatiossa, jossa on noita kokonaislukuja pieni syotemäärä, niin sama mitä lajittelualgoritmiä käyttää, mutta jos syotekoko kasvaa, niin ei ole ollenkaan sama, minkälaisia algoritmejä käyttää, vaikka ongelmaa ratkaistaisiin Suomen valtion kvanttitietokoneella, tai nykyisillä supertietokoneilla.
Googlesta kun katsoo Time Complexity algorithms cheat sheet, niin tuolta bigoheatsheetistä pystyy tarkistamaan näppärästi, minkälaisia aikavaatimuksia eri algoritmeillä on. Suora linkki on
https://www.bigocheatsheet.com/Kysyin luennoitsijalta, että onko kaikkiin algoritmisesti ratkeaviin ongelmiin mahdollista loytää logaritmisessa ajassa suoriutuva ratkaisu, mutta tämä ei osannut vastata siihen.
Algoritmiteoria kyllä mielenkiintoista, ja se on ajaton aihe. Mitä idea algoritmista on tuhansia vuosia vanha, niin vain hyvin pieni osa ihmisen reaalimaailman ongelmista lopulta on sellaisia, joihin kyetään loytämään tietokoneen avulla ratkaisu.
Heitän nyt haasteen, jos joku tykkää bisnestä tehdä, niin kehitetään tuollainen aikataulutus-algoritmi, ja lisenssoidaan yksinoikeudella hyvään hintaan se vaikka jollekin televisiokanava-yritykselle myyntipuheessa kanavan suuntaan painottaen, että toimii kilpailuvalttina kilpailevien kanavien suhteen, kun ei tule päällekkäisyyksiä saman formaatin ohjelmissa niin paljon ja mainoskatkoissa omien hittiohjelmien kanssa. Vaikka kyllä aika hyvin, mitä olen myos innokas sohvaperuna television katselun osalta, niin ainakin mainoskatkot yleensä ajoittuu samoihin kellonaikoihin vähän joka kanavalla.
Bill Gateshan ohjelmoi joskus kouluaikoinaan lukujärjestysohjelman koulun tietokoneella, olen jostain lukenut. Likimääräisyys-algoritmejähän ne soveltaa, kun jos on paljon soviteltavaa, niin joitain yhteentormäyksiä välttämättä sattuu, siinä on juuri se haaste, että onko mahdollista aikatauluttaa siten, että ei tule päällekkäisyyksiä, tuollainen televisiokanavayhtion järjestelmään integroituna, mikä laatii sen ohjelmataulukon, ja alkaa toistamaan ohjelmia missäkin järjestyksessä ja mihin aikaan on yksi käytännnon reaalimaailman sovellus.