Kubuntu 20.04 toimii minulla huonosti ja mietin vakasvasti muita linux-vaihtoehtoja. Päivitykset on yksi iso ongelma henkilölle, joka on vain käyttäjä, vaikkakin jo pitkältä ajalta. Ne ovat pahimpia, koska ainakin minulla päivitykset yleensä sotkevat sinänsä hyvin toimineen järjestelmän, vaikka olen yleensä ladannut vain järjestelmän suosittamia tai tältä palstalta saamieni ohjeiden mukaan. Sen sijaan pienemmässä läppärissäni (Lenovo Joga 2 Pro) Kubuntu on toiminut ilman suurempia ongelmia. Se on siinä ainoa käyttöjärjetelmä, kun taas tässä isommassa koneessani on double-boot - Windows 10 ja Kubuntu 20.04.
Olen miettinyt jo pitemmän aikaa, palaanko käyttämään Ubuntua, vai jäänkö vielä Kde-puolelle? Vai sopisiko Debian minulle parhaiten? Käytän eniten Libreofficea, joka on jo pitemmän aikaa takkuillut. Kuva- ja skannerisovellukset ovat minulle tärkeitä. Myös sellaiset, jotka osaavat lukea suomenkieltä. Olen käyttänyt Gimagereaderia. Video-ohjelmista olen viime aikoina käyttänyt vain Kdenlivea ja Davinci Resolvea. Jos löydän thunderboltiin sopivan firefire-sovittimen, niin myös Kino on tärkeä. Postiohjelmani on Thunderbird.
Selvennys: En väitä että Kubuntu ja päivitykset toimivat väärin. Sellaiseen ei osaamiseni riitä. Tavallisena käyttäjänä olen kuitenkin törmännyt päivitysten aiheuttamiin ongelmiin usein. Ubuntu toimi mielestäni varmemmin kuin Kubutu, mutta jälkimmäisestä olen pitänyt eniten. Kde Neon oli myös ok niin kauan, kun se toimi oikein.
Jo on hyviä ehdotuksia vanhalle teatteri- ja elokuvaohjaajalle, luen niistä mielelläni.