Olen kohdannut kaksi ongelmaa, jotka kummatkaan eivät vastaa erilaisilla hauilla löytämiäni tältä foorumilta.
Minulla on ollut Ubuntu jo jonkin aikaa, versio 5.10 oli ihan uusi kun sen asensin, ja nyt on Dapper. Alkuun kaikki meni hyvin, pitkän aikaa. Sitten äänet lakkasivat toimimasta. Ei mitään erroria tm. Silloin hain täältä vastaavankaltaista ongelmaa, ja kokeilinkin muutamaa ratkaisuehdotusta vastaavankaltaisiin ongelmiin. Eivät auttaneet. Äänikortti on joku VIA:n integroitu laatuvehje. Tälle ongelmalle ei voine mitään ennenkuin seuraava on ratkaistu.
Jouduin joitain aikoja sitten irrottamaan näytönohjaimeni. Irrotus tapahtui luonnollisesti koneen ollessa pois päältä, ja muutenkin asiallisissa olosuhteissa. Irrotuksen jälkeen X ei enää toiminut. Valitti jotain, mutta osa kirjaimista oli ihan sekaisin, ja tekstin keskitys *sensuurin pyyhkimä*, joten siitä ei käynyt selvän ottaminen. Tänään löysin täältä ohjeet, joiden avulla "päivittämällä" vanhenpaan versioon sain sen toimimaan.
Kuitenkaan kaikki ei ollut kunnossa. osa (täysin satunnaiselta vaikuttava osa vieläpä) näppäimistä ei toimi. Nyt en edes pysty kirjautumaan sisään, kun kirjautuminen tapahtuu graafisesti. En ainakaan muista miten komentoriviin pääsisi ennen sisäänkirjautumista. Näppikseni on HP:n langaton kapistus, jota ei näppislistasta löytynyt. Ennen tämä on toiminut aikas täysin. Mitäköhän pitäisi tehdä?
Koetin hakea aika monin konstein jotain näihinliittyvää foorumilta, mutta mitään ei löytynyt. Mikäli nämä on jossain ketjussa jo ratkaistu, niin pahoittelen, mutta jos näin on, hämmästelen kyllä melkoisesti, pidän näet itseäni aika hyvänä foorumihakujen tekijänä (siksi minulla on vain muutama postaus).