Kirjoittaja Aihe: Ubuntu server + gnome  (Luettu 1730 kertaa)

kospi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu server + gnome
« : 25.09.06 - klo:11.21 »
MOi,

Ensiksi pitää myöntää, että olen täysin nyyppä näissä linux puolen hommissa ja siksi varmaan kyselen tyhmiä.. Tarkoituksena on kuitenkin tutustua nyt paremmin linuxiin ja pistää pieni sql-serveri pyörimään. No tämähän onnistuu ilman graafista käyttöliittymää, mutta tekisi mieli testailla tuota graafisessa ympäristössä. Eli miten saan apt-get komella jonkun graafisen käyttöliittymän? Mikä on paketin nimi? Asennettuna minulla on ubuntu server.

Koitin nopsaan hakua, mutta eipä tullut vastaan.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Ubuntu server + gnome
« Vastaus #1 : 25.09.06 - klo:11.34 »
Koitin nopsaan hakua, mutta eipä tullut vastaan.

Etsi hakusanalla "webmin".

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Ubuntu server + gnome
« Vastaus #2 : 25.09.06 - klo:11.47 »
Jahas, Asmo näköjään kerkesi vastaamaan jo tähän. Itse ymmärsin hieman eri tavalla tuon graafisen käyttöliittymän kokeilun, joten laitan nyt tämänkin tähän kun kerran tuli kirjoitettua. Asmon ehdotus siis on tarkoitettu nimenomaan serverin asetusten säätämiseen ja hallinoimiseen graafisesti web-käyttöliittymän kautta. Oma tekstini taas käsittelee normaalin työpöytäympäristön asentamista.

Tarkoituksena on kuitenkin tutustua nyt paremmin linuxiin ja pistää pieni sql-serveri pyörimään. No tämähän onnistuu ilman graafista käyttöliittymää, mutta tekisi mieli testailla tuota graafisessa ympäristössä. Eli miten saan apt-get komella jonkun graafisen käyttöliittymän? Mikä on paketin nimi? Asennettuna minulla on ubuntu server.

Asentamalla paketin ubuntu-desktop, asentuu Gnome-työpöytäympäristö ja kaikki muukin, mitä tulee normaalinen desktop-cd:n asennuksen mukana (OpenOffice, Firefox, Gaim, ... ). Jos haluat tarkemmin päättää, mitä asennat, niin voit toki asentaa paketin gnome ja lisäksi mm. muita gnome- -alkuisia paketteja. (Pakettajahan saa etsittyä komentamassa päätteessä apt-cache search <sana>, tässä tapauksessa siis esimerkiksi: apt-cache search gnome).

Vastaavasti voit toki kokeilla asentaa jonkin muunkin työpöytä-/ikkunointiympäristön kuten KDE:n (kubuntu-desktop), XFCE:n (xubuntu-desktop) tai vaikkapa Openbox:in. Itselläni on esimerkiksi serverissä juuri tuo Openbox, mutta sen kanssa joutuu kyllä pikkasen enemmän säätämään, kuin asentamalla jonkin valmiin töpöytäpaketin (-desktop -loppuiset). Tässä läppärissä käyttelen perus-Ubuntua (Gnome).

Vinkki: kannattaa asentaa noi sitten aptitudella eikä apt-getillä, niin voit myös poistaa ne (ja niiden mukana tulleet riippuvuudet!) kätevästi. Siis esimerkiksi:
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install ubuntu-desktop
PS. Onhan Ubuntu tutuksi -wikikirja jo tullut käytyä läpi!