Kappas, kun luin muistiinpanojani, löysin ihan eri kohdasta maininnan että VRK:n testisivu ei toimi OpenSC:n kanssa, mutta Vetuma-tunnistus toimii silti. Ja muistaakseni myös Tunnistus.fi (luultavasti käytin sitä kun viimeksi tein veroilmoituksen).
Kokeile siis jotain sellaista sivustoa joka oikeasti vaatii tunnistautumisen vaikka VRK:n testisivu ei toimisikaan.
Edit: Tarkistin vielä uudelleen, ja ainakin nyt heinäkuussa hankitulla uudella henkilökortilla saan myöskin VRK:n testisivun auki. VRK on vaihtamassa korttien salausalgoritmia, mutta toistaiseksi kai uudistus on koskenut vain organisaatio- ja terveydenhoitovarmenteita, ei vielä näitä kansalaisvarmenteita, joten kortin iällä ei pitäisi olla vaikutusta. Tällä hetkellä mun koneella on opensc 0.14.0 ja sillä siis toimii hyvin. Pitäisi varman ilmoittaa OpenSC-projektille siitä, koska heillä suomalainen kortti on ei-tuettujen listalla. Sitä varten pitäisi kyllä tarkistaa tarkemmin mikä toimii ja mikä ei. Pääasia kumminkin että Vetuma ja Tunnistus.fi toimii.
Mun koneella näyttää tältä:
$ opensc-tool --name
Using reader with a card: SCM Microsystems Inc. SCR 3310 [CCID Interface] 00 00 SetCOS
Tuo ei siis näytäkään itse kortin tietoja vaan kortinlukijan tiedot.