Todella ihmeellinen vika
Olen päässyt muutaman askeleen eteenpäin vianetsinnässä, mutta entistä enemmän olen ihmeissäni. Molemmat Audigy 2 kortilla varustetut ja Linux Mint käyttöjärjestelmällä olevat tietokoneet käyttäytyvät täsmälleen samalla tavalla äänien toistamisessa, joten epäilen vahvasti ajurivikaa tai sitten koneen konfigurointi on Linuxilla ajettaessa jotenkin pielessä. Rautavikaa en epäile, koska äänikortit toimivat Win XP:ssä täysin normaalisti.
Kun kone käynnistetään, niin ensiksi äänikorttia käyttävä ohjelma toimii normaalisti. Jos käynnistän ensiksi Audacity ohjelman, niin se äänittää ja toistaa ihan normaalisti. Ainoastaan silmukkatoistossa ääni menee mössöksi siinä vaiheessa, kun soitto palaa takaisin alkuun. Kun kun soiton silloin pysäyttää, niin ääni kuuluu taas aivan normaalisti äänitteen loppuun asti, mutta menee taas mössöksi, kun palataan takaisin alkuun. Tallenustoiminto toimii koko ajan normaalisti.
Jos taas käynnistän boottauksen jälkeen ensiksi Jaaa-analysaattoriohjelman, niin sekin toimii aivan moitteettomasti. Jaaa-ohjelmalla generoitavat siniaallotkin ovat täysin säröttömiä, joten niitä voi hyvin käyttää mittaustarkoituksiin.
Molemmat ohjelmat toimivat siis suunnilleen normaalisti, kun ne käynnistetään boottauksen jälkeen, mutta jos sen jälkeen käynnistetään joku toinen Audigy 2 äänikorttia käyttävä ohjelma, niin se ei enää toimikaan kunnolla, vaan toistettava ääni on aivan mössöä. Jos siis ensiksi käytän Audacity-ohjelmaa ja sitten lopetan sen jä käynnistän sen jälkeen Jaaa-analysaattoriohjelman, niin se ei enää toimi kunnolla. Analysaattoritoiminto toimii kyllä normaalisti, mutta siniaaltogeneraattori antaakin nyt ulos täyttä mössöä. Jos taas käytän ensiksi Jaaa-ohjelmaa, niin se toimii täydellisesti, mutta kun olen sulkenut sen ja käynnistän sen jälkeen Audacity-ohjelman, niin se toistaakin täyttä mössöä. Lyhyesti sanottuna boottauksen jälkeen konella voi avata ainoastaan yhden äänikorttia käyttävää ohjelman, sillä seuraavaksi käynnistettävä ohjelma ei toimi enää kunnolla. Äänikortti menee jotenkin sekaisin, eikä se tule kuntoon kuin boottaamalla koko tietokone uudestaan. Voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa, mistä näin ihmeellinenvika voisi johtua? Itse epäilen ajurivikaa.