Kirjoittaja Aihe: mountaus ip numeroilla  (Luettu 3231 kertaa)

peg

• Käyttäjä
    • Profiili
mountaus ip numeroilla
« : 11.09.06 - klo:18.54 »
Hei ! en saa toimimaan mounttausta ip numerolla. TArkoitus olisi saada mountattua pari konetta
/home/koneet kansioon joka on jaettukansio. alla yksi yritykseni vaan ei toimi, jos joku osaisi
tätäkin neuvoa vaikka asiasta löytyy neuvoja niin en vain ole sitä vielä ymmärtänyt.

~$ sudo mount -t smbfs -o username=minä,password=salasanani  //ftp://62.44.216.148  /home/koneet
dapper / pc / gnome / wlan ja hyvät hermot

tn

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: mountaus ip numeroilla
« Vastaus #1 : 12.09.06 - klo:10.30 »
Lainaus
TArkoitus olisi saada mountattua pari konetta /home/koneet kansioon joka on jaettukansio.
1. Konetta ei voida mountata. Sen sijaan koneella sijaitsevia jaettuja hakemistoja/osioita voidaan mountata.
2. Useaa jakoa ei voi mountata samaan liitospisteeseen (hakemistoon). Jokainen täytyy mountata omaan hakemistoonsa.
3. Liitospisteen (eli hakemiston johon mountataan) ei tarvitse olla jaettu.

Lainaus
~$ sudo mount -t smbfs -o username=minä,password=salasanani  //ftp://62.44.216.148  /home/koneet

Yrität siis mountata samba-jakoa (eli windows-jakoa). Onhan koneella, jolta haluat liittää hakemiston, kyseinen jakemisto jaettu?

Lainaus
Yrität siis sittenkin mountata ftp-jakoa? Vai kuitenkin samba-jakoa? Tuossa on muutenkin aivan kumma syntaksi.

Joku tämän tyyppinen saattaisi peräti toimia windowsjakoihin:
Koodia: [Valitse]
sudo mount -t smbfs -o username=minä,password=salasanani 62.44.216.148:/jaettu/kansio  /home/koneet

peg

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.09.06 - klo:12.16 »
joo, olen yrittänyt sekä ftp:tä että sambaa, vaan ei ole vielä onnistunut. Tarkoitus on saada koneet näkymään
koneet kansiossa jonka kautta voisi siirtää dataa koneelta 2 koneelle 4 jne. jne. Kansion koneet jakaminen
sitä varten että siihen pääsisi kaikilta koneilta.
« Viimeksi muokattu: 12.09.06 - klo:12.18 kirjoittanut peg »

tn

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.09.06 - klo:13.44 »
Minulle ei kyllä vieläkään täysin selvinnyt mitä täsmälleen ottaen yrität saada aikaan. Eli tarkoituksena olisi siis jotenkin, saada koneiden X, Y, Z, ... jaot näkymään koneen A hakemistossa /home/koneet? Ja tuota kautta muillakin koneilla (X, Y, Z, ...) pääsisi niihin käsiksi? Miksi niitä jakoja pitää kierrättää sen yhden koneen kautta? Mutta:

Näkyvätkö halutut jaot verkkopalvelimissa: Sijainnit -> Verkkopalvelimet
Ovatko jaot windows- vai linux-koneella(/koneilla)?

peg

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 12.09.06 - klo:21.09 »
Ubuntu näkee nämä koneet windows verkoissa ja yhden koneen ftp:llä.
Kaikkia koneita ei haluta jakaa maailmalle, mutta tämän linuxin kautta itse pääsisi
noihin käsiksi + nuo koneet pääsisi toisiinsa käsiksi ja riittäisi yhteys tähän linuun. Muut koneet on 2 x XP,
1 x millenium + tulossa toinen ubuntu.
« Viimeksi muokattu: 12.09.06 - klo:21.10 kirjoittanut peg »

tn

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.09.06 - klo:23.35 »
No miten olisi:
Koodia: [Valitse]
sudo mount -t smbfs -o username=minä,password=salasanani //62.44.216.148/jaettu/kansio /home/koneet
Ja jos ei toimi, niin ehkäpä tämä auttaisi: https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba#head-ba788901ae70dbe3b5bede46397c3e29d7df5ce8

isvard

• Vieras
« Vastaus #6 : 13.09.06 - klo:02.13 »
millähän vekottimella olet ne toisiinsa kytkenyt, ja onko tilanne nyt mikä, siis ubuntu näkee xpt,( 2000 en tie mitään ja 98 oon unohtanut) ja mitens jos meet xpstä katsoon niin kun katot sen "näytä verkon kaikki tietokoneet" niin mitä näkyy, samballe tietysti olet luonut salasanan smbpasswd -a 

peg

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.09.06 - klo:10.53 »
Lainaus
millähän vekottimella olet ne toisiinsa kytkenyt, ja onko tilanne nyt mikä, siis ubuntu näkee xpt,( 2000 en tie mitään ja 98 oon unohtanut) ja mitens jos meet xpstä katsoon niin kun katot sen "näytä verkon kaikki tietokoneet" niin mitä näkyy, samballe tietysti olet luonut salasanan smbpasswd -a
wlan, koneet näkee toisensa myös xp --> ubuntun, salasana luotu.

isvard

• Vieras
« Vastaus #8 : 13.09.06 - klo:12.37 »
Lainaus
wlan, koneet näkee toisensa myös xp --> ubuntun, salasana luotu.

samban salasana täytyy luoda erikseen, sitä kai tarkotit? mites palomuurien asetukset, mulla kävi kerran niin että unohdin moisen pikkujutun niin tilanne oli toi sama, kun menet xp'lle ja klikkailet ubuntun kuvaketta niin tapahtuuko yleisesti ottaen mitään? sulla nyt varmaan joku nippeli vika, jotain vaan unohtunut, kantsisko koittaa yhteyttä ensin ubuntu ja yhden xpn välille ja siitä sitten lisäillä verkkoa kun saa sen ensimmäisen yhteyden toimimaan?

peg

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.09.06 - klo:14.45 »
Siis noi yhteydet toimii koneiden välillä, mutta haluaisin että ubuntu jakaisi noi kansiot kaikkien koneiden käyttöön, eli
koneelta a voisi mennä koneen b kansioihin ja kopioida tiedostoja koneelle c.