Kirjoittaja Aihe: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen [Rauennut]  (Luettu 2787 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2732
    • Profiili
Haluaisin saada liitä-toiminnon hiiren painikkeeseen mutta vain päätteessä, ei muissa ikkunoissa. Tiedän että näppäimistöltä se on Ctrl-Shift-V, mutta hiiren painikkeella se olisi nopeampi ja kätevämpi tehdä. Olen nyt etsinyt ohjeita netistä ja lukenut jos vaikka mitä, mutta aina jää jäljelle vain sellaisia menetelmiä joissa tarvitaan komentotiedosto jossa tutkitaan mikä on ajettava X-sovellus ja mikä on komentotiedoston parametri ja sitten suoritetaan xdotool-komento näiden tietojen mukaan. Onko minulta mennyt jotain oleellista ohi vai onko tämä todellakin ainoa tapa?
« Viimeksi muokattu: 07.09.17 - klo:09.37 kirjoittanut AimoE »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #1 : 06.09.17 - klo:18.15 »
Kelpaisiko keskinapin leikepöytä? Maalaamalla tekstiä ja sitten painamalla keskinappia (rulla) päätteen yllä saat liitettyä maalatun tekstin. Tämä toimii siis ihan yleisesti ellei työpöytäympäristö ota sitä pois päältä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2732
    • Profiili
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #2 : 06.09.17 - klo:18.28 »
Kelpaisiko keskinapin leikepöytä?

Ahaa. Mistähän minun olisi pitänyt löytää tämä tiedonmuru? En ole ihan varma opinko tuota käyttämään, kun keskinappi on vieritysrulla, jonka painaminen on aina vahinkoaltista, ja lisäksi olen tottunut Windowsilla siihen että Cygwin/Mintty-ikkunasssa paste on tavallisen napin takana. Mutta voihan sitä yrittää opetella.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2969
    • Profiili
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #3 : 06.09.17 - klo:19.34 »
Kelpaisiko keskinapin leikepöytä?

Ahaa. Mistähän minun olisi pitänyt löytää tämä tiedonmuru? En ole ihan varma opinko tuota käyttämään, kun keskinappi on vieritysrulla, jonka painaminen on aina vahinkoaltista, ja lisäksi olen tottunut Windowsilla siihen että Cygwin/Mintty-ikkunasssa paste on tavallisen napin takana. Mutta voihan sitä yrittää opetella.

Kun huolellisesti käyt kaikki tämän foorumin viestit läpi, niin saatat löytää kyseisen tiedonmurun. En ole tutkinut löytyykö kyseinen tiedonmuru Ubuntu tutuksi -kirjasta, mutta täältä foorumista sen voi löytää.

Tosin on kyllä vuosia siitä, kun olen viimeksi sen täällä lukenut.

Löytyihän se yllättävän tuorekin viestisäie.
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=47658.msg365885#msg365885
« Viimeksi muokattu: 06.09.17 - klo:19.37 kirjoittanut kamara »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2732
    • Profiili
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #4 : 06.09.17 - klo:19.41 »
Löytämisen vaikuttaa ratkaisevasti se millä hakusanalla etsii, enkä minä olisi keksinyt hakea ainakaan sanalla keskipainike, koska en yhdistänyt toimintoa siihen.

Mutta nyt kun kävin katsomassa uudelleen Mintty-asetuksia Windows-koneella, tajusin että sielläkin keskipainike on ollut oletus, ja minä olen ottanut paste-käyttöön toisen näppäimen, koska keskipainike on rulla jolla tulee helposti tehdyksi virheliike. Jos siis olisin Mintty-ikkunassa tyytynyt oletukseen, niin silloin olisin osannut myös Ubuntulla käyttää keskpainiketta. Huoh.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2969
    • Profiili
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #5 : 06.09.17 - klo:19.51 »
Joo sitä ei löydä, ellei osaa hakea/kaivata kyseistä toimintoa.

Voisi miettiä, mihin kohtaan kyseisen tiedon voisi sisällyttää Ubuntu tutuksi-wikikirjaan.

Se onkuitenkin todella näppärä ominaisuus. (Siis linukassa on kaksi leikepöytää, kun Windowsin käyttäjät joutuvat tyytymään yhteen.)

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #6 : 07.09.17 - klo:00.16 »
kaksi leikepöytää? onko GPaste toinen vai onko se kolmas? olen sen joskus erikseen asentanut ja tuo yläpalkin kuvake on kätevä, sieltä voi hakea aikaisempiakin "lainauksia" eli voi valita useamman kohdan tekstistä eikä tarvitsae hyppiä ikkunoiden välillä, käy vaan kuvakkeesta aukeavasta listasta valitsemassa seuraavan liitettävän :)
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16292
    • Profiili
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #7 : 07.09.17 - klo:03.30 »
kaksi leikepöytää? onko GPaste toinen vai onko se kolmas? olen sen joskus erikseen asentanut ja tuo yläpalkin kuvake on kätevä, sieltä voi hakea aikaisempiakin "lainauksia" eli voi valita useamman kohdan tekstistä eikä tarvitsae hyppiä ikkunoiden välillä, käy vaan kuvakkeesta aukeavasta listasta valitsemassa seuraavan liitettävän :)

GPaste on leikepöytämanageri, joka tukee oletuksena CLIPBOARD selectionia (sitä jota käytetään Ctrl+C:llä, Ctrl+V:llä ja ohjelmien valikoiden kautta). Sen voi lisäksi asettaa ottamaan vastaan valintoja PRIMARY selectionista, joka on maalauksella ja hiiren keskipainikkeella toimiva leikepöytä.

Kuten yleensä, Archin erinomainen wiki kertoo mistä näissä eri leikepöydissä on kyse: https://wiki.archlinux.org/index.php/clipboard

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2732
    • Profiili
Vs: Hiiren painikkeiden toimintojen muuttaminen
« Vastaus #8 : 07.09.17 - klo:09.37 »
Silloin kun päädyin valitsemaan keskipainikkeen tilalle toisen, minulla oli eri hiiri. Nyt on käytössä kummallakin koneella hiiri jonka rulla ei ole ihan niin liukas pyörähtämään, joten palautin oletuksen myös Mintty-asetuksiin ja päätin opetella elämään sen kanssa. Tämä ei kuitenkaan ole vastaus alkuperäiseen kysymykseen, joten merkitsen sen rauenneeksi.