Kaikenlaista sattuu. Tuntuu kuin asialla olisivat enkelit tai pirut. Esimerkiksi eilen illalla:
Olin ottanut paljon digikuvia sukulaistapaamisessa ja ne pitäisi jo käsitellä ja lähettää ihasteltaviksi tai ....
Samaan aikaan kokeilin vanhaa mikroa, josta pitäisi tulla multimediakone. Asensin siihen LINUX FORMAT - lehden (Summer 2017) oheisdvd:ltä
Debian 9.0 Stretch pohjaisen jakelun Voyager Live 9.0 Työpötä yms.
Xfce 4.12 .
Laitoin kovalevylle hakemiston ja latasin sinne aineiston kamerasta. Tein vielä toisen kansion valmiille kuville. Sitten Gimp 2.8 ja töihin. Aamupuolella yötä lopullisetr jpg:t olivat valmiina. Tarkistin toki, että ne olivat PC:n kovalevyllä eivätkä kameran muistikortilla. Sammutin mikron ja painuin sänkyyn.
Omatunto alkoikin kolkuttaa ja kiipesin takaisin mikron ääreen ja käynnistin sen tarkoituksena lähettää kuvat sukulaisille. Ne olivat jo myöhässä. Mutta kuvia ei enää löytynytkään mikron kovalevyltä
Ehkä pitää palata takaisin työskentelemään peruskoneellani. Toki nykystandardin valossa vanhus sekin. Mutta haluaisin selvittää, onko "multimediamikrossani" jotain vialla vai ovatko omituiset tapahtumat vain minun töppäyksiäni. Ajoin ensimmäiseksi muistitestin 4 Gigan muistille. Se ei 1 ja 1/2 tuntia pyörittyään löytänyt muiustista vikaa.
Nyt pitäisi tutkia kovalevy ja emolevy.
Kertokaa ystävät minulle mitkä ovat sopivia komentoja terminaalissa. Muinaisessa MSDOS PC:ssä oli jokin chkdsk jolla kovalevyn kunnista sai alustavan käsityksen. Debianin paketeista löysin ohjelman sysinfo (0.7-8) , käynnistyi, mutta ei kirjoittanut mitään.