Kirjoittaja Aihe: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?  (Luettu 7491 kertaa)

juyli

  • Vieras
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #20 : 05.09.06 - klo:11.36 »

Mitenkäs tuon kiintolevyn osiointi?
paljonko swap ( onko pakollinen, 128mb on siis muistia :) ), / , /home :lle? Ehdotuksia kiitos. :) /home sais olla mahd iso..

Koska kovalevy on aika pieni (4,2Gt) ei sitä kannata sen suuremmin osioida kuin swapin osalta.
Swapin "nyrkkisääntö" on 2 x RAM. Koska muistiakin laitteessasi on varsin alakanttiin, ei 250Mt swappi ole yhtään liikaa. Muistin lisääminen tekisi käytöstä sujuvamman.

Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu syö perusasetuksena n. 2 Gt tilaa, joten liikaa tilaa omille tiedostoille ei jää.
Ubuntut voi tosin asentaa myös Server-asennuksena, eli minimiasennuksena, johon voi sitten itse lisäillä vapaasti tarvitsemiaan ohjelmia esim. apt-get:llä. Näin ehkä säästäisi jonkinverran levytilaa, mutta... jo oletusasennus soveltuu useimpien tarpeisiin.

Lisäys: Kannettavista puhuttaessa kannattaa kurkata sivuja Linux on Laptops sekä Tuxmobil. Sieltä saa tärkeitä vihjeitä kannettavaan asennettavista Linuxeista ja niiden konfiguroinnista.
http://www.linux-laptop.net/
http://tuxmobil.org/
« Viimeksi muokattu: 05.09.06 - klo:11.44 kirjoittanut juyli »

Lasitten

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
  • Ubuntu 9.10 & UNR 9.10
    • Profiili
    • Aktivistinörtti avautuu
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #21 : 05.09.06 - klo:11.58 »
Mulla ois tuossa tuommonen
450 mHz Pentium
20 Gigaa kovalevy
128 RAM

Ja tartteisin jonkun distron? Xubuntu ois ehkä kiinnostavin,mutta toimiiko sekään tuossa? Mulla on tällä hetkellä siinä Windows XP (Kaverin jäljiltä lanitus käytössä) sekä Ubuntu 5.10,joka toimii sen verran hitaasti,että vaihto ois edessä. Koneessa ei ole nettiä vielä, mutta paljon ohjelmia luultavasti tarviaisin. Suomenkielisyys on tärkeä ominaisuus.
"Ota kantaa. Muuten et ole ihminen."

juyli

  • Vieras
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #22 : 05.09.06 - klo:12.09 »
Mulla ois tuossa tuommonen
450 mHz Pentium
20 Gigaa kovalevy
128 RAM

Ubuntu 5.10,joka toimii sen verran hitaasti,että vaihto ois edessä.


Tottakai Xubuntu toimii (ja kun Ubuntu-keskustelupalstalla ollaan, ei tarvitse muita jakeluja ehdotella). Voisit tosin päivittää tuon Ubuntu Breezyn Dapperiksi, ja sitten Gnomen sijaan asentaa XFCE:n (Xubuntu-desktop). Päivittäminenhän onnistuu suoraa palstalla annetuin ohjein mm. apt-get:llä.

Ubuntu 5.10,joka toimii sen verran hitaasti


Hmmm.... Varsin tehoton kone aika vähäisellä muistimäärällä. Ihmeitä et voi odottaa.
Eli ehkä xfce4:n sijaan voisi kokeilla vieläkin keveämpiä ikkunamanagereita (IceWM, Fluxbox. FvWM2 jne.). Niistäkin on ollut palstalla aiemmin puhetta.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #23 : 05.09.06 - klo:14.21 »
Varsin tehoton kone aika vähäisellä muistimäärällä. Ihmeitä et voi odottaa.
Eli ehkä xfce4:n sijaan voisi kokeilla vieläkin keveämpiä ikkunamanagereita (IceWM, Fluxbox. FvWM2 jne.). Niistäkin on ollut palstalla aiemmin puhetta.

Jos muita jakeluita ei saa ehdottaa, niin ehdotan ainakin seuraavaan viestiin tutustumista:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1723.0

Mikko

LinuxMan

  • Vieras
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #24 : 06.09.06 - klo:19.07 »
Mitenkäs tuon kiintolevyn osiointi?
paljonko swap ( onko pakollinen, 128mb on siis muistia Smiley ), / , /home :lle? Ehdotuksia kiitos. Smiley /home sais olla mahd iso..o..

Kyllä se swappi kannattaa laittaa. Omasta mielestäni tuohon vaikka 256mt olisi sopiva swapin kooksi. Jos haluat tuon home osion niin aseta ensin itse järjestelmälle sopivasti tilaa ja sitten jätät loput homelle. Se home ei tosiaan ole pakollinen, mutta helpottaa jossain tilanteissa elämää. :)

ronsukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #25 : 06.09.06 - klo:21.06 »
Lainaus
Elin tärkeä eukolle tuo mese :|
Muuten ei vaihto win2k->xubuntuun tapahdu :)
Eikö tosiaan ole moista ohjelmaa linuxille mikä noita uusia hymiöitä tallentaisi? amsn:ää kun kokeilin itellä, niin oli kyllä NIIN ankean näköinen, että huh huh. :) Nyt on GAIM mut sekkii on kyllä vähän niin ja näin, jopa itellä.. oma tila ei näy (online/poissa/varattu jne..)

Mitenkäs tuon kiintolevyn osiointi?
paljonko swap ( onko pakollinen, 128mb on siis muistia :) ), / , /home :lle? Ehdotuksia kiitos. :) /home sais olla mahd iso..
Se default skini onkin amsn melko kauhea. Amsn:ään löytyy iso läjä erilaisia ulkoasuja: http://amsn.sourceforge.net/skins.php Sitten vielä muokkaa asetuksia omien tarpeiden mukaan ja poistaa sen automaattisen viestin ("user joins conversation/user leaves conversation) niin ohjelma on kiva. Ja onhan noita muitakin Instant Messenger sovelluksia, kuten Kopete ja Kmess.   ;)

Lasitten

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
  • Ubuntu 9.10 & UNR 9.10
    • Profiili
    • Aktivistinörtti avautuu
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #26 : 08.09.06 - klo:13.06 »
Tottakai Xubuntu toimii (ja kun Ubuntu-keskustelupalstalla ollaan, ei tarvitse muita jakeluja ehdotella). Voisit tosin päivittää tuon Ubuntu Breezyn Dapperiksi, ja sitten Gnomen sijaan asentaa XFCE:n (Xubuntu-desktop). Päivittäminenhän onnistuu suoraa palstalla annetuin ohjein mm. apt-get:llä.

Ubuntu 5.10,joka toimii sen verran hitaasti


No koneella ei ole tällä hetkellä nettiä ja olen sen verran käsi, että kannaisko mun hommata se cd:lle ja asentaa sieltä? Ja Xubuntu ois ihan sen takia ku se ois tavallaan tuttu kun ubuntun kanssa on saanut temppuilla tarpeeksi.
"Ota kantaa. Muuten et ole ihminen."

juyli

  • Vieras
Re: Mikä distro hieman vanhempaan pc:en?
« Vastaus #27 : 08.09.06 - klo:13.20 »

No koneella ei ole tällä hetkellä nettiä ja olen sen verran käsi, että kannaisko mun hommata se cd:lle ja asentaa sieltä? Ja Xubuntu ois ihan sen takia ku se ois tavallaan tuttu kun ubuntun kanssa on saanut temppuilla tarpeeksi.

Sinun  vain pitää ensiksi selvittää tuo verkko-ongelma - ei siinä mikään muu auta.
Ubuntu latailee osiaan netistä, vaikka pärjäähän tuolla ihan CD:ltäkin asennettuna.

Xubuntu on Ubuntu varustettuna XFCE4 -työpöydällä Ubuntun Gnomen sijaan.
Itse käytän nimenomaan Ubuntua XFCE4:llä (eli Xubuntua).