Kirjoittaja Aihe: Ongelmia texlive.debin asentamisessa  (Luettu 3360 kertaa)

OlliJ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« : 04.09.06 - klo:22.29 »
Tavanomaiset aloitukset.

Kuten Thomas Esser on ilmoittanut, teTeX 3.0 on viimeinen hänen kehittämänsä versio, mutta hän on edelleen mukana TeXLiven kehittäjäryhmässä. Samanaikaisesti tuli tieto (http://tug.org/texlive/debian.html) debian-version julkaisemisesta debianin unstable-repossa.

Olen asentanut texliven omaan Ubuntuuni .iso-imagesta, mutta koska tätä päivitetään vain kerran vuodessa, halusin kokeilla debian-versiota. Em. sivulla annetaan repon osoite  - minun tapauksessani http;//ftp.fi.debian.org/debian unstable main - mutta, mutta:

sudo apt-get update tuottaa seuraavanlaisen viestin:

W: GPG error: http://ftp.fi.debian.org unstable Release: Seuraavia allekirjoituksia ei voitu varmentaa, koska julkista avainta ei ole saatavilla: NO_PUBKEY 010908312D230C5F
E: Dynamic MMap ran out of room
E: Tapahtui virhe käsiteltäessä xmms (NewVersion1)
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/ftp.fi.debian.org_debian_dists_unstable_main_binary-i386_Packages
E: Pakettiluettelonn tai tilatiedoston avaaminen tai jäsennys epäonnistui.

Mitä tämä on? En osaa tulkita tätä virheilmoitusta. Kyseisessä osoitteessa on täydellinen sarja texlive-*.deb-ohjelmia, mutta missä on mennyt pieleen, kun niitä ei saa asennetuksi? Onko joku onnistunut?

Olisin kiitollinen avusta.

Olli harmaaparta
Olli harmaaparta

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #1 : 05.09.06 - klo:12.26 »
Minulla ei ole tietoa texlivestä tai tetexistä, mutta texlive on tulossa ubuntun 6.10 versioon. Jos maltat odottaa sen ilmestymiseen asti ja aiot lokakuussa päivittää 6.10 versioon, pääset varmaan helpoimmalla.

Paketinhallinnan ulkopuolelta asentaminen ei ole kovin suositeltavaa. Ei varmaankaan kannata sekoittaa debian unstable varastoa ubuntun kanssa. Tuo virhe saattaa olla tilapäinen.

Harkitse, tarvitsetko tuota todella.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4230
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #2 : 05.09.06 - klo:13.23 »
Tuohon GPG huomautuksen poistamiseen löytyykin ohje mainitsemastasi http://tug.org/texlive/debian.html linkistä otsikon "Release verification using gnupg" alta.

Tuo virhe voisi johtua siitä että Ubuntun apt:n cache-tila -asetus (?cache-limit?) on liian pieni Debian kirjastojen käytölle. =  Apt::Cache-Limit  "ISO_LUKEMA_TÄHÄN" lisäys tai säätö /etc/apt/apt.conf tiedostoon.
apt-get clean komento saattaisi myös auttaa? (tai sitten se johtuu siitä pin-jutusta?)

Mutta viitaten lompolon viestiin, Debian kirjastojen lisääminen Ubuntun paketinhallintaan on erittäin arveluttavaa.
Ja sudo apt-get -f install komento saattaa osoittautua hyvin tarpeelliseksi komennoksi, jotta saa (jos saa) pakettinsa taas järjestykseen Debian-seikkailuiden jälkeen.

Debian kirjastosta olen itse asentanut jonkin verran kaikenlaista, ja joku onnistuu ja joku ei.
Pääasiassa kuitenkin niin että olen wget:illä ottanut paketit ja sitten dpkg:llä asentanut,
näin ei tarvitse kirjastoja "sekoittaa" keskenään.

Ja erityisesti, jos ko. ohjelmisto tms. on Edgy:n tulossa, niin kannattaa pidätellä vielä hetki.

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

juyli

  • Vieras
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #3 : 05.09.06 - klo:13.49 »
Ja erityisesti, jos ko. ohjelmisto tms. on Edgy:n tulossa, niin kannattaa pidätellä vielä hetki.


Jos odottavan aika käy kohtuuttoman pitkäksi, on toki mahdollista sotkea systeeminsä asentamalla Edgystä tuo ohjelma (apt-get install). Tiedostoja näytti olevan varsin laajasti tarjolla:
http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=texlive&searchon=names&subword=1&version=edgy&release=all

Vieläkin uhkarohkeampi asentaisi jo tuon Edgyn. Kaipa tuo testiversio pitäisi olla aika pitkällä, kun julkispäivä lähestyy uhkaavasti. Onkos joku jo asentanut? Kokemusia?
Mullakin kyllä olisi yksi Ubuntu-asennus, jonka voisin uhrata Edgyn kokeiluihin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #4 : 05.09.06 - klo:14.05 »
Vieläkin uhkarohkeampi asentaisi jo tuon Edgyn. Kaipa tuo testiversio pitäisi olla aika pitkällä, kun julkispäivä lähestyy uhkaavasti. Onkos joku jo asentanut? Kokemusia?
Mullakin kyllä olisi yksi Ubuntu-asennus, jonka voisin uhrata Edgyn kokeiluihin.

minä päivitin tuossa joitain viikkoja sitten. päivitys oli ihan kamala nimeään muuttaneiden python-pakettien vuoksi, nvidian ajurit sotkivat X:n fonttirenderöinnin ja openoffice kaatuilee aina kun yrittää avata tai tallentaa jotain ja pari muutakin softaa on tavallista epävakaampaa. niin ja gaim sekä firefox ovat betaversioita ja niihin ei saa kaikkia plugineja, mutta muuten on pelannut hienosti.

nyt on tuo nvixia+xorg konfliktikin historiaa ja koneessa alkaa olemaan gnomen lopullinen versio 2.16, jotain paketteja on vielä tippumatta, mutta muuten homma tuntuu hyvältä.

tosin tuhon julkaisuun on vielä melkein kaksi kuukautta.
Janne

juyli

  • Vieras
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #5 : 05.09.06 - klo:21.09 »
minä päivitin tuossa joitain viikkoja sitten. päivitys oli ihan kamala nimeään muuttaneiden python-pakettien vuoksi, nvidian ajurit sotkivat X:n fonttirenderöinnin ja openoffice kaatuilee aina kun yrittää avata tai tallentaa jotain ja pari muutakin softaa on tavallista epävakaampaa.


Hmmm... Nuo ongelmasi eivät kovasti henkilökohtaisesti kolahda. En ole viitsinyt Nvidian ajureita asentaa...
Paketteja tippui suht' verkkaiseen vajaa 1000...
Pitääpä uudelleenkäynnistää ja katsoa mitä siitä seuraa.
Jos minua ei palstalla lähiaikoina näy, ei päivitys tällä koneella Dapper -> Edgy onnistunut sujuvasti...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #6 : 05.09.06 - klo:22.28 »
Hmmm... Nuo ongelmasi eivät kovasti henkilökohtaisesti kolahda. En ole viitsinyt Nvidian ajureita asentaa...

nvidian ajurit toimivat jo.

vielä tuli mieleen jotain... firefoxissa fontit ovat melko rumia, mutta voikko-oikoluku toimii sen kanssa hienosti :) openofficeen ei asennus soikko eikä voikko sellaisenaan, mutta vähän viilaamalla sain tehtyä itse voikosta paketin joka asentui ja toimi :) tosin abiwordin ja voikon kanssa on jotain häikkää, mutta luulen, että vika on abiwordissa.

Jos minua ei palstalla lähiaikoina näy, ei päivitys tällä koneella Dapper -> Edgy onnistunut sujuvasti...

:D
Janne

juyli

  • Vieras
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #7 : 05.09.06 - klo:22.51 »
Jos minua ei palstalla lähiaikoina näy, ei päivitys tällä koneella Dapper -> Edgy onnistunut sujuvasti...

:D

Jeps. Aika pahalta näyttää... Suora päivitys meni aika pahasti pieleen, joten en suosittele
vielä päivitystä tänäpäivänä Dapper -> Edgy (sudo apt-get dist-upgrade).
Pakettaja imuroitui vajaa 1000 vaihtelevalla nopeudella... Joidenkin rikkinäisten (?) pakettien
vuoksi esim. dpkg-reconfigure xserver-xorg ei toimi eikä koneella enää ollut lynxiä :(

Koska kehitysversioista keskustelu nykyisillä alueilla ei ole kovin mielekästä (Kenenkään
ei pidä kehitysversioita asennella koneelleen, jos ei tiedä, mitä tehdä, jos homma menee
puihin), voisi olla ihan paikallaan jokin Ubuntu-kehitys -alue (beta). Ubuntu jatkossakin
päivittyy varsin taajaan, ja uusin versio ja sen kehitystilanne toki varmasti useita kiinnostaa.
Joskus ennen beta-version lopullisen version julkistamista, saattaa hyvinkin päivittää
systeeminsä ennen pahinta ruuhkaa palvelimilla. Fiksumpi tosin malttaa odottaa tovin
ohittaen pahimmat lastentaudit.

Edit: Sain lopulta X:n toimimaan. Vaati tiukan apt-getin ja aptituden kiusaamisen.
Ongelma taisi olla mainitsemissasi python-asennuksissa.
dpkg-reconfigure xserver-xorg -komentoa ei tarvittu - tosin asetukset ovat oletuksena hieman
toiset kuin Dapperissa.
« Viimeksi muokattu: 06.09.06 - klo:00.04 kirjoittanut juyli »

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #8 : 05.09.06 - klo:23.08 »
Tuolta edgyn varastosta, löytyy mm packages.ubuntu.com sivulta ja distribution kohtaan dapperin tilalle edgy voi kokeilla omalla vastuulla asentaa live-tetexiä gdebin avulla. Saattaa onnistua, jos asentaa paketit oikeassa järjestyksessä, ja niillä ei ole paljon riippuvuuksia.
 

OlliJ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Re: Ongelmia texlive.debin asentamisessa
« Vastaus #9 : 06.09.06 - klo:00.10 »
Minulla ei ole tietoa texlivestä tai tetexistä, mutta texlive on tulossa ubuntun 6.10 versioon. Jos maltat odottaa sen ilmestymiseen asti ja aiot lokakuussa päivittää 6.10 versioon, pääset varmaan helpoimmalla.

Paketinhallinnan ulkopuolelta asentaminen ei ole kovin suositeltavaa. Ei varmaankaan kannata sekoittaa debian unstable varastoa ubuntun kanssa. Tuo virhe saattaa olla tilapäinen.

Harkitse, tarvitsetko tuota todella.

Kiitos vastauksista. Kuten viestissäni kirjoitin, olen asentanut jo aikaa TeXliven .iso-tiedostosta paketinhallinnan ulkopuolella, ja se toimii, paitsi että kompilaatioyritykset herjaavat joistakin ilmeisesti peruspakettiin kuulumattomien pakettien puuttumisesta, ja ne on sitten asennettava käsin oikeaan hakemistoonsa.. GPG-error -ongelman hoidin asennusyrityksissäni ohjeen mukaan. - Tieto TeXliven kuulumisesta Edgyyn on rauhoittava. Aikaisemmpien kokemusten varoittamana en ole lähtenyt sekoittamaan eri distroja, en edes backportin tarjoamia, koska ne aiheuttavat tarpeetonta hiustenlähtöä aikanaan uuteen jakeluun pävittämisessä.
Olli harmaaparta