Kirjoittaja Aihe: (Windows - miksei linuxikin) Nvidia GTX960 ja YouTube videoiden tearing  (Luettu 13496 kertaa)

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
Moi

Ärsyttää, kun pitäis olla vehkeet aikalailla nykyajan tarpeisiin, mutta silti joku yksinkertainen asia kuten YouTube videoiden katselu on persiasta.

Millä tuosta "tearingistä" eli videon horisontaalista repeilystä pääsis eroon?
Sama efekti kuin OP ryhmän mainoksissa, mutta vaakatasossa :D

Koitin jo säätää windowsissa nvidian asetuksia sekä chromessa laittaa asetukset siihen malliin, että pitäis toimia, mutta ei...

speksit: i7 4790, GTX960 2Gb, 16Gt RAM, SSD, windows 7 pro 64bit
« Viimeksi muokattu: 02.08.16 - klo:14.11 kirjoittanut JA5U »

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Sama juttu. GTX 780. Kaikki muu grafiikka Ubuntu 16.04:ssa on synkassa, mutta Youtube-videot repeilevät moneen osaan. Haulla löytyy vaikka mitä ongelman korjausehdotuksia Ubuntulle, mutta kaikki ovat vanhoille, tai erilaisille tearing-ongelmille ja kaikille muille työpöydille kuin Unitylle ja Gnomelle.

Tässä on hyvä testivideo:
https://www.youtube.com/watch?v=cuXsupMuik4

Kenellä tuo testivideo menee fullscreenissa smoottisti ja repeilemättä? Kiinnostaisi vähän tietää, että onko tuo ongelma kuinka yleinen. Meteliä internetissä tästä asiasta kun ei ole...

Edit:
Käytössä oleva ajuriversio 361.42
« Viimeksi muokattu: 03.08.16 - klo:19.49 kirjoittanut glitchdotpy »

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Minulla menee tuo video repeilemättä full screenissä, ikkunassa suoritettuna satunnaista pientä repeilyä.

(GTX 960, Vivaldi, Xfce, komposointi pois päältä.)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3031
    • Profiili
Huvittavaa testivideossa on se, että se toimi mielestäni paremmin Raspberry Pi 3 B:llä Eleckissä (Tosin nykien) kuin NVidian GeForce GT 630 Rev. 2:lla.

Lisäksi muutama freimi palikoitu pahasti Raspbilla.

(Siis latasin filen youtube-dl:llä ja siirsin tikkuun, ja siitä Open Eleckiin  ja katsoin OpenEleckillä.)

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
Nyt kattelin videoita linuxin puolella ja toimi aikalailla moitteetta.
Firefoxissa oli ehkä pientä nykimistä 4k videoilla, mutta Chromium näytti "smoothilta".

Tuo esitetty testivideo oli Firefoxissa kyllä selkeästi heikompi.
Se ei varsinaisesti repeillyt vaan hyppi tuossa lopussa.

Ubuntu 15.04 (vivid)
NVIDIA UNIX x86_64 Kernel Module  352.63
Chromium Version 48.0.2564.82 Ubuntu 15.04 (64-bit)
Firefox 44

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3369
    • Profiili
Ei se kyllä täys Chromella Ubuntussa GTX950:sellä ja suljetuilla ajureilla repeillyt, jahka oli kunnolla latautunut.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Ei se kyllä täys Chromella Ubuntussa GTX950:sellä ja suljetuilla ajureilla repeillyt, jahka oli kunnolla latautunut.

Tuo antoi idean testailla muillakin selaimilla kuin Firefoxilla. Kyllä, ainakin Chromella ja Chromiumilla kaikki on ok. Ongelma siis ilmenee kun katselee Youtubea Firefoxilla Ubuntu 16.04:ssa. En ole huomannut tätä ongelmaa ennen päivitystä tähän uuteen Ubuntun LTS-versioon.

Harmi, koska FF on lempiselain :( Itseasiassa huomasin kun testasin muita selaimia, että FF:ssa esintyy "tearing"-repeily jo ihan itsessään kun esim. skrollaa sivua alas ja ylös. Näissä muissa selaimissa skrollailu on sulavaa.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
Eilen kattelin taas uudemman kerran 4K 60 fps ja Firefoxilla tapahtui tavatonta repeilyä.
Vastaavasti Chromium toimi mainiosti.

Ehkä Firefoxissa on jokin konffi, jota pitää säätää polussa about:config

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
No nyt taas videot ihan kuraa molemmissa selaimissa.

Alkaa hatuttamaan tämmönen älytön säätämisen tarve.

Justiin hommasin myös Sony Vegas Pron ja eihän sillä saa edes perus kotivideoita editoitua.
Sitäki säädetty *tana vaikka minkälaisille asetuksille, mutta jo editoimattoman videon esikatselu on ihan sillisalaattia.
500 euron softa eikä se toimi edes sen vertaa mitä Windowsin mukana tuleva MovieMaker, kele.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Kyllä ne repeilyt on ihan näyttiksen ajureista kiinni. Itsekin Nvidian, Intelin ja amd:n kanssa saanut tapella repeiln kanssa. Jollain vinkillä homman on saanut toisinaan korjattua, mutta seuraavassa päivityksessä repeily taas palaa.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
Totesin juuri, että Windows Task Manager näyttää CPU tiedot vain kahden osalta eli jotain oli pielessä.
Device Managerikin näytti kuitenkin 8.

Piti poistaa Windowsin boot asetuksia, joissa oli prosessorien määrän valinta sekä poistaa device managerist prosessorit ja reboot.

Tämän jälkeen Task Manageriin ilmestyi 8 CPUta ja voin kertoa, että aika monia asia nopeutui.  :D

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
Palatakseni aiheeseen.

Nyt 16.04.1 päivityksen myötä videot repeilee kaikissa selaimissa.

Törmäsin nyt tämmöiseen toimintton: chrome://gpu, joka näyttää, ettei rautaa edes hyödynnetä tai voida hyödyntää:
Koodia: [Valitse]
Graphics Feature Status
Canvas: Software only, hardware acceleration unavailable
Flash: Software only, hardware acceleration unavailable
Flash Stage3D: Software only, hardware acceleration unavailable
Flash Stage3D Baseline profile: Software only, hardware acceleration unavailable
Compositing: Software only, hardware acceleration unavailable
Multiple Raster Threads: Unavailable
Native GpuMemoryBuffers: Software only. Hardware acceleration disabled
Rasterization: Software only. Hardware acceleration disabled
Video Decode: Software only, hardware acceleration unavailable
Video Encode: Software only, hardware acceleration unavailable
WebGL: Unavailable
Driver Bug Workarounds
clear_uniforms_before_first_program_use
disable_discard_framebuffer
force_cube_complete
init_gl_position_in_vertex_shader
init_vertex_attributes
pack_parameters_workaround_with_pack_buffer
scalarize_vec_and_mat_constructor_args
unpack_alignment_workaround_with_unpack_buffer
unpack_overlapping_rows_separately_unpack_buffer
use_current_program_after_successful_link
use_virtualized_gl_contexts
Problems Detected
GPU process was unable to boot: GPU process launch failed.
Disabled Features: all
Accelerated 2d canvas is unstable in Linux at the moment
Disabled Features: accelerated_2d_canvas
Accelerated video decode is unavailable on Linux: 137247
Disabled Features: accelerated_video_decode
Always call glUseProgram after a successful link to avoid a driver bug: 349137
Applied Workarounds: use_current_program_after_successful_link
Program link fails in NVIDIA Linux if gl_Position is not set: 286468
Applied Workarounds: init_gl_position_in_vertex_shader
Clear uniforms before first program use on all platforms: 124764, 349137
Applied Workarounds: clear_uniforms_before_first_program_use
Linux NVIDIA drivers don't have the correct defaults for vertex attributes: 351528
Applied Workarounds: init_vertex_attributes
Always rewrite vec/mat constructors to be consistent: 398694
Applied Workarounds: scalarize_vec_and_mat_constructor_args
MakeCurrent is slow on Linux with NVIDIA drivers
Applied Workarounds: use_virtualized_gl_contexts
NVIDIA fails glReadPixels from incomplete cube map texture: 518889
Applied Workarounds: force_cube_complete
Pack parameters work incorrectly with pack buffer bound: 563714
Applied Workarounds: pack_parameters_workaround_with_pack_buffer
Alignment works incorrectly with unpack buffer bound: 563714
Applied Workarounds: unpack_alignment_workaround_with_unpack_buffer
Framebuffer discarding can hurt performance on non-tilers: 570897
Applied Workarounds: disable_discard_framebuffer
Unpacking overlapping rows from unpack buffers is unstable on NVIDIA GL driver: 596774
Applied Workarounds: unpack_overlapping_rows_separately_unpack_buffer
Accelerated rasterization has been disabled, either via blacklist, about:flags or the command line.
Disabled Features: rasterization
Native GpuMemoryBuffers have been disabled, either via about:flags or command line.
Disabled Features: native_gpu_memory_buffers
Version Information
Data exported 9/9/2016, 6:33:13 PM
Chrome version Chrome/52.0.2743.116
Operating system Linux 4.4.0-36-lowlatency
Software rendering list version 11.7
Driver bug list version 8.78
ANGLE commit id unknown hash
2D graphics backend Skia
Command Line Args --enable-pinch --window-depth=24 --wm-user-time-ms=303083 --x11-visual-id=33 --window-depth=24 --x11-visual-id=33 --wm-user-time-ms=424635 --flag-switches-begin --disable-smooth-scrolling --flag-switches-end
Driver Information
Initialization time 0
In-process GPU true
Sandboxed false
GPU0 VENDOR = 0x10de, DEVICE= 0x1401
Optimus false
AMD switchable false
Driver vendor NVIDIA
Driver version 361.42
Driver date
Pixel shader version
Vertex shader version
Max. MSAA samples
Machine model name
Machine model version
GL_VENDOR NVIDIA Corporation
GL_RENDERER GeForce GTX 960/PCIe/SSE2
GL_VERSION 4.5.0 NVIDIA 361.42
GL_EXTENSIONS
Disabled Extensions
Window system binding vendor
Window system binding version
Window system binding extensions
Window manager Xfwm4
XDG_CURRENT_DESKTOP XFCE
GDMSESSION ubuntustudio
Compositing manager Yes
Direct rendering Yes
Reset notification strategy 0x0000
GPU process crash count 0
Compositor Information
Tile Update Mode One-copy
Partial Raster Enabled
GpuMemoryBuffers Status
ATC Software only
ATCIA Software only
DXT1 Software only
DXT5 Software only
ETC1 Software only
R_8 Software only
BGR_565 Software only
RGBA_4444 Software only
RGBX_8888 Software only
RGBA_8888 Software only
BGRX_8888 Software only
BGRA_8888 Software only
YUV_420 Software only
YUV_420_BIPLANAR Software only
UYVY_422 Software only
Log Messages
[4947:4947:0909/183229:ERROR:gl_surface_glx.cc(381)] : glxQueryVersion failed
[4947:4947:0909/183229:ERROR:gl_surface_x11.cc(252)] : GLSurfaceGLX::InitializeOneOff failed.
GpuProcessHostUIShim: The GPU process exited normally. Everything is okay.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3369
    • Profiili
Mitenkäs Nvidian ajurit, päivittyikö ne. Itsellä pitää Windowsissa käyttää pykälää vanhempia ajureita, kun turmelee muuten Fallout 4:n käyttökokemuksen.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
Mitenkäs Nvidian ajurit, päivittyikö ne. Itsellä pitää Windowsissa käyttää pykälää vanhempia ajureita, kun turmelee muuten Fallout 4:n käyttökokemuksen.

Eilen asensin uusimmat Nvidian ajurit(370.28) webup8 sivustolta löytyneen ohjeen avulla:
Koodia: [Valitse]
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa
sudo apt update
Jonka jälkeen valitaan haluttu ajuri software and updates asetuksista.

Säädin Firefoxin konffista layout.framerate = 60 ja 4k youtube rullaa hieman paremmin, mutta repeilyä esiintyy. Myös Chromessa näyttää todella hyvältä, mutta alareunassa on "pysyvä" repeämä.
Chrome uusi raporttikin näyttää paremmalta (chrome://gpu):
Koodia: [Valitse]
Graphics Feature Status
Canvas: Software only, hardware acceleration unavailable
Flash: Hardware accelerated
Flash Stage3D: Hardware accelerated
Flash Stage3D Baseline profile: Hardware accelerated
Compositing: Hardware accelerated
Multiple Raster Threads: Enabled
Native GpuMemoryBuffers: Software only. Hardware acceleration disabled
Rasterization: Software only. Hardware acceleration disabled
Video Decode: Software only, hardware acceleration unavailable
Video Encode: Hardware accelerated
WebGL: Hardware accelerated

Nyt itseasiassa tuli valaistuminen tuon "synkkaamisen" osalta.
Aiemmin, kun se video oli muutenkin takkuista, niin vaikutti siltä, että kyse on laitteiston suorituskyvystä.
Videot toistuvat nyt nykimättä ja niissä esiintyy ainoastaan repeilyä, jonka voi yhdistää suoraan "synkronointiongelmaan".

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 463
    • Profiili
Ja nyt myös Windows puolella samat määritykset selaimiin + Nvidian ohjauspaneelista FFn ja Chromen osalta Vertical Sync Off eikä enää takkua tai repeile.

Nvidian päivittämisessä oli tosin ongelmia. Laitehallinnan kautta piti käydä päivittämässä, jonka jälkeen nuo Nvidian omat softat näyttäis taas pelaavan.
Windows tosin asensi version 369.09 ja Nvidia tarjoilee 372.70. Uskaltaakohan kokeilla...