Kirjoittaja Aihe: KiCad-kokemuksia  (Luettu 2242 kertaa)

New_user

• Käyttäjä
    • Profiili
KiCad-kokemuksia
« : 06.09.16 - klo:18.38 »
Onkohan täällä ketään elektroniikkaharrastajaa, joka olisi mahdollisesti käyttänyt KiCad-sovellusta

http://kicad-pcb.org/

kytkentäkaavioiden tekoon ja piirilevysuunnitteluun? Kyseessä on moniympäristöohjelma; Linux, OSX, Windows, ja sponsoroimassa ollut aika vaikuttava taho, CERN.

Kyselen käyttökokemuksia? Toiminee Ubuntussa, kun ppa-lähde on annettu asentamista varten.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: KiCad-kokemuksia
« Vastaus #1 : 06.09.16 - klo:19.15 »
Mainio softa. Olen käyttänyt sitä harrastusmielessä piirilevyjen suunnitteluun. Piirilevyt olen tilannut Kiinasta iTeadilta ja ihan hyvin ovat hyväksyneet Kicadin gerberit, vaikka niitä ei muistaakseni vaihtoehtona listatakaan.

Harmillisesti esimerkiksi Arduino (Genuino) suunnitellaan kai edelleen Eaglella, joka ei ole vapaa eikä edes kokonaan ilmainen ja sen tiedostot eivät toimi Kicadissä. Onneksi nyt on ollut suuntausta Kicadin suuntaan ja esimerkiksi RuuviTag on suunniteltu Kicadillä. Komponenttikirjasto Kicadissä on myös ollut vähän pienenpuoleinen ja mielestäni sen suurimpia puutteita, mutta siihenkin on tullut ihan jonkin verran parannusta viime aikoina. Yleisimmät peruskomponentit ja pakkaukset löytyvät, mutta erikoisempia voi joutua piirtelemään itse. Jos on tottunut johonkin muuhun ohjelmaan, niin Kicadin käyttö on luultavasti jonkin verran erilaista, mutta mielestäni ihan luontevaa totuttelun jälkeen. Kari Huhtama on kirjoittanut Kicad-oppaan.

Kannattaa kokeilla OpenGL-renderöijää, koska siinä on joitain mukavia toimintoja. Vedot siirtyvät itsestään pois tieltä. Nuo eri renderöijät toimivat hitusen eri tavoin, mutta niiden välillä voi vaihdella lennosta valikon kautta.

En osaa nyt sanoa miten tuo on paras asentaa Ubuntuun, kun käyttelen sitä lähinnä Fedorassa ja Arch Linuxissa. Näyttäisi kuitenkin löytyvän pakettivarastoistakin eikä ole mikään kauhean vanhakaan ilmeisesti.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.