Kirjoittaja Aihe: NTFS-levyosion sisältö  (Luettu 1654 kertaa)

Odeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
NTFS-levyosion sisältö
« : 02.09.06 - klo:14.01 »
Tuli mullekin sitten se aika eteen, että päätin pitkän jahkailun jälkeen kokeilla Linuxia (Ubuntu), kun sitä niin kehutaan. Vannoutuneena (ehkä entisenä) Windows -käyttäjänä olen aivan äimän käkenä, miten helppoa asennus oli. Ei muuta kuin CD Sisään ja se oli siinä. Kaikki näyttää toimivan, kirjoittimet - netti- sähköposti - leffat - musiikki - kuvat - jne jne. WAU!

Nyt seuraakin sitten oikein tosi aloittelijan kysymys (johon varmasti löytyy vastauskin, mutta jota en vielä löytänyt ohjeista). --> Onko Ubuntuun olemassa jotakin ohjelmaa, joka osaa tulkita NFTS -levysisältöä (joo -mulla on vielä Windows toisella osiolla) tai osaako Ubuntu sen jo ihan ilman erillisiä ohjelmiakin? Jos niin miten?

Mulla on useampia kiintolevyjä, ja kuten arvata saattaa - kaikki NTFS:llä alustettuja.

Tosi keltanokka
- O -

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: NTFS-levyosion sisältö
« Vastaus #1 : 02.09.06 - klo:14.24 »
NTFS-ositoita voi sitten vain lukea (eli niille ei voi luoda, muuttaa, poistaa, siirtää tms. mitään tiedostoja)

http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_to_mount_Windows_partitions_.28NTFS.29_on_boot-up.2C_and_allow_all_users_to_read_only

Odeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: NTFS-levyosion sisältö
« Vastaus #2 : 02.09.06 - klo:16.16 »
Kiitos paljon tästä. Itse asiassa löysin tämän samaisen ohjeen jo aikaisemmin, mutta en saanut hommaa toimimaan. Nyt yritin uudestaan ja Voilá johan toimii.

Tattista.

Odeli