Siellä levyllähän ei käsittääkseni niitä kappaleen tietoja ole, joten tuo tunnistus tehdään muulla tavoin. Sen takia niitä tietokantoja on Internetissä, mutta levy-yhtiöt eivät näitä tietoja sinne itse lähettele.
Nykyisin myös levy-yhtiöt ja artistit itse syöttävät tiedot isoimpiin tietokantoihin, jotta musiikkipalvelut saisivat luotettavaa metadataa. Microsoftin soittimet
käyttävät ilmeisesti Allmusicin tietokantaa (aka AMG), joka vaatii lisensointia, eikä siksi ole käytettävissä avoimen koodin ohjelmissa. iTunes, Spotify ja Google Music taas taitavat käyttää
Gracenotea (aiemmin CDDB).
Avoimet musiikkisoittimet (mm. Banshee ja Rhythmbox) käyttävät useimmiten
MusicBrainzia, joka on myös varsin kattava palvelu, mutta nojautuu enemmän yhteisön ja käyttäjien kontribuutioiden varaan. Toinen vastaava projekti on
freedb, joka oli aiemmin monissa soittimissa ykkösvaihtoehtona. Myös Gracenoten saa toimimaan monissa avoimissa soittimissa CDDB-liitännäisten avulla.
Saan myös ilmoituksia,että sitä ja sitä levyä ei ole Linux tietokannassa ja minun pitäisi lähettää levyn tiedot.
Tämä tarkoittaa sitä,että Linuxilla on vähän pienet kuviot tässä cd-levy ympäristössä Windowsiin verrattuna.
Mikään näistä tietokannoista ei ole mitenkään sidottuja käyttöjärjestelmään. Suurin osa MusicBrainzin ja freedb:n käyttäjistä soittaa musiikkinsa Windowsissa.
Kokeile freedb:tä tai Gracenotea jollain soittimella, joka pystyy kytkeytymään CDDB-tyyppisiin kantoihin. Ehkä sieltä löytyisi tietoja levyihisi.
Banshee ei sitten välttämättä ole kaikkein luotettavin ohjelma näissä metadatahommissa. Googlaamalla löytyy aika paljon ongelmatapauksia, joissa tietojen haku ei ole onnistunut muista syistä kuin tietokannan puutteista johtuen. Laitapa pari esimerkkiä levyistä, joiden tietoja ei löydy Bansheella, niin katsotaan, onko tietoja MusicBrainzissa vai ei.
Tämä Audacious ja Pulse Audio liittyvät siis tiiviisti yhteen.Juuri Pulse Audion kanssa minulla on ollut ongelmia,varsinkin silloin ,kun käytin vaihtoehtoisia pöytiä,kuten Ubuntu Gnome ja Ubuntu Mate.
Kaikki käyttämäsi jakelut ja ohjelmat käyttävät PulseAudiota. Audaciousin tapauksessa neuvoin varmistamaan, että myös se on asetettu käyttämään PulseAudiota eikä esim. ALSA-rajapintaa.
Syy ,miksi asensin nyt W7,on juuri tämä CD levyjen käsittely.Siinä Windows on omaa luokkaansa vielä?!
No kiva että toimii nykyisin WMP:llä noinkin hyvin. Joskus takavuosina ei toiminut lainkaan.