Kirjoittaja Aihe: Koneen kuumeneminen  (Luettu 3534 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Koneen kuumeneminen
« : 19.10.15 - klo:17.31 »
Koneeni on ruvennut kuumenemaan ja osoittamaan muutenkin merkkejä siitä että sisuskalut on täynnä pölyä. Mietin tässä että olis tänään tärkeä projekti tehtävänä mutta kone pääsee ensiapuun vasta huomenna - voinko siis käyttää konetta tänään ihan normaalisti vai vaurioittaako se jotain osia? Olen siis huomannut vain tuon kuumenemisen, en mitään muuta mutta tämä on ollut kolme vuotta putsaamatta ja kaveri sanoi että vetelee viimeisiään kun asensi jotain. Mutta ei ole siis ruvennut boottailemaan itse tai mitään.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16288
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #1 : 19.10.15 - klo:21.09 »
Tuskinpa se juuri tänään hajoaa, jos kuumenemista on esiintynyt jo pidempään. Vaurioituminen on muutenkin aika epätodennäköistä, jos kone on toistaiseksi toiminut vakaasti.

Vältät vain raskaita nettisivuja ja muuta ylimääräistä kuormittamista samalla kun teet projektiasi. Ja käytä konetta pöydällä (ei sylissä/pehmeillä alustoilla).

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #2 : 19.10.15 - klo:22.13 »
Voisin koittaa itse säheltää sen paineilmapullon kanssa... Sellaista tiedustelisin että onko normaalia että kone kuumenee jo puolen tunnin käytön jälkeen?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16288
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #3 : 19.10.15 - klo:22.58 »
Voisin koittaa itse säheltää sen paineilmapullon kanssa... Sellaista tiedustelisin että onko normaalia että kone kuumenee jo puolen tunnin käytön jälkeen?

Voi se kuumentua vaikka viidessä minuutissa, jos kuormitetaan. Kevyessä käytössä huomattava lämpeneminen johtuu todennäköisesti pölystä, kuten olet jo todennutkin.

Kannatta mitata lämpötiloja jollain ohjelmalla ennen ja jälkeen puhdistuksen.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #4 : 20.10.15 - klo:05.32 »
Käyttiksessä on todennäköisesti vahti joka sammuttaa koneen kun joku kriittinen lämpötila saavutettu - jos vain koneessa tarvittavat anturit ja ne ovat kunnossa?
 

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #5 : 21.10.15 - klo:00.27 »
Kuumenneita koneita olen korjaillut siten, että laita keuhkot täyteen ilmaa ja puhallan ne voimalla sisään jäähdyttimen ulostulo tai sisääntulo aukosta. Mitä useammin tuon tempun tekee, niin sitä vähemmän koneen sisälle kertyy tukkeutunutta pölyä. Monta kertaa jo toimivaksi todettu konsti.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3326
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #6 : 21.10.15 - klo:12.46 »
Kun paineilmaa käytät, niin lukitse jollain konstilla tuulettim(i)en lavat paikalleen. Muuten voivat tuulettimet olla entiset, kun nekin pyörivät ilmavirrassa ja ottavat ylikierroksia. Jos koneesi on läppäri voi olla hankala tehdä tuota itse. Eli huoltoon vieminen saattaisi olla hyvä idea.

JarTak, tuo temppusi toimii ennaltaehkäisevänä, kunnolla sisään kittaantunut pöly ei tuolla lähde mihinkään, ellet sitten pysty puhkumaan ja puhisemaan kuin sadun iso paha susi konsanaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5680
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #7 : 22.10.15 - klo:20.23 »
JarTak, tuo temppusi toimii ennaltaehkäisevänä, kunnolla sisään kittaantunut pöly ei tuolla lähde mihinkään, ellet sitten pysty puhkumaan ja puhisemaan kuin sadun iso paha susi konsanaan.
:)

Tuo pitää paikkansa. Lähes aina kunnolla kuumenevien koneiden siilen ulko/sisäreunassa todellakin voi olla "matto" jota ei saa enää edes myytävillä painepulloilla pois. Kompuran paineilmalla voi kyllä lähteä, mutta ei aina edes silläkään jos koneen rakenne on huonosti toteutettu.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Koneen kuumeneminen
« Vastaus #8 : 23.10.15 - klo:19.20 »
Lups: kuten jo sanottu tuskin koneesi mihinkään hajoaa vaikka natiivisammutus tapahtuisi. Muista kuitenkin tallentaa projektisi mahdollisemman usein jos koneen kestävyyttä epäilet. Siis useammin kuin normaali automaattitallennus.

Yleisesti: koneen sisälle puhaltelu on kyllä vihon viimeistä hommaa. Hengityksen kosteus ja pöly...
Kompurassakin käytetään sitten vedenerotinta.