Kirjoittaja Aihe: Mitka paketit pitää ladata, jotta voi alustaa kiintolevyn btrfs:ksi ?  (Luettu 2462 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2966
    • Profiili
Gparted ei suoraan anna alustaa btrfs:ksi. Riittääkö alustustyökaluksi btrfs-tools ?

Vai tarvitaanko kaveriksi vielä jotain..

Lisäkysymys: Kannattaako osiointitauluksi tehdä GPT vai MSDOS, vai peräti joku muu ?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16289
    • Profiili
Gparted ei suoraan anna alustaa btrfs:ksi. Riittääkö alustustyökaluksi btrfs-tools ?

Pitäisi onnistua GPartedillakin, kunhan tuo btrfs-tools on asennettuna. GParted (tai libparted) ei itse pysty käsittelemään tiedostojärjestelmiä vaan se käyttää taustalla normaaleja järjestelmätyökaluja.

Lisäkysymys: Kannattaako osiointitauluksi tehdä GPT vai MSDOS, vai peräti joku muu ?

Jos kone on uusi ja käyttää UEFIa, GPT on oikea valinta. Lisäksi boottaavalle levylle tarvitaan EFI-osio. Muuten perinteinen MSDOS on ok.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2966
    • Profiili
Vielä yksi lisäkysymys...

Mitä kannattaa laittaa options:ksi /etc/fstab:ssa?
defaults
vai noatime
vai discard
?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4198
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vielä yksi lisäkysymys...

Mitä kannattaa laittaa options:ksi /etc/fstab:ssa?
defaults
vai noatime
vai discard
?

SSD-levylle discardin sijaan melkein kannattaa ajaa fstrim cronilla. noatime kai vähentää jonkin verran levyllekirjoitusta, liekö sillä sitten mitään käytännön hyötyä levyn keston kannalta vai onko pelkkää hifistelyä? Tiedoston viimeinen käsittelytieto kun voi joskus olla hyödyllinenkin...
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16289
    • Profiili
noatime kai vähentää jonkin verran levyllekirjoitusta, liekö sillä sitten mitään käytännön hyötyä levyn keston kannalta vai onko pelkkää hifistelyä? Tiedoston viimeinen käsittelytieto kun voi joskus olla hyödyllinenkin...

Modifikaatioaika (mtime ja ctime) on usein hyödyllinen, mutta access timea (atime) eli viimeistä avausaikaa en itse ole koskaan tarvinnut tai kaivannut. Ehkä jossain tietoturvakriittisessä palvelinympäristössä voi olla hyödyllinen.

Mielestäni atime on ihan hyvä kytkeä pois päältä SSD-levyiltä ja muutenkin, ellei sitä välttämättä tarvitse. TRIM on myös hyvä hoitaa jollain mekanismilla. Mutta eipä noista SSD:n kirjoituksista tarvitse liikaa huolestua -- nykyiset levyt ovat fiksuja ja kestävät kirjoituksiakin todella paljon.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2966
    • Profiili
En ruvennut sen enempää rukkaamaan säätöjä vaan laitoin defaultiksi.

Näkyy tuollakin asetuksella tulleen nopeutta lisää, lisäksi kone ei enää tahmaa, kun tekee noita parin megan tiedostoja.

osiointitaulun laitoin GPT:ksi, vaikka en omistakaan UEFIa, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa otan sen käyttöön vaihtaessani koneeni.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
osiointitaulun laitoin GPT:ksi, vaikka en omistakaan UEFIa, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa otan sen käyttöön vaihtaessani koneeni.

Itse olen kyllä ihan huoletta kaikissa koneissa vetänyt levyt GPT:ksi, jos olen osioinut uudestaan BIOSista tai UEFIstä riippumatta. Sinne joutuu kuitenkin tekemään yhden pienen osion, jonka tyyppi on sitten koneesta riippuen EFI System Partition tai BIOS Boot Partition, jos kyseessä on siis järjestelmälevy. Ainut miksi saataisin enää MSDOS-tyyppiä käyttää on, että haluaisin käyttää GPT:tä puutteellisesti tukevaa järjestelmää. Jos et vielä keksinyt mitä tarkoitin, niin kerron, että MS Windows ei käynnisty BIOS-koneessa GPT-osioidulta levyltä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.