Itse laittaisin 64-bittisen. Haittana on lähinnä hieman suurempi muistinkäyttö 64-bittisistä osoitteista johtuen sekä tavallisesti joidenkin kirjastojen asentaminen kahteen kertaan (32- ja 64-bittiset versiot) eli suurempi levynkäyttö.
64-bittisessä järjestelmässä ohjelmia käännettäessä voidaan olettaa, että käytettävissä on kohtuullisen moderni prosessori, josta löytyvät tietyt erityisesti multimedian käsittelyssä hyödylliset käskyt. 32-bittisessä järjestelmässä ohjelmat on joko käännettävä niin, ettei noita käskyjä käytetä, tai ohjelma on kirjoitettava niin, että noiden käskyjen olemassa olo testataan ajonaikaisesti.
Joskus tulee vastaan joitain ohjelmia, joista ei ole 64-bittistä versiota ja silloin niitäkin voi käyttää, kunhan tarvittavat 32-bittiset kirjastot ovat asennettuna. Tämäkin koskee lähinnä suljetun koodin pelejä. Lisäksi jos jostain syystä on tarvetta ajaa jotain oikein vanhaa Windows-ohjelmaa Winellä ja se haluaa käyttää 16-bittisiä komentoja niin se ei onnistu suoraan, sillä
turvallisuussyistä joitain 16-bittisiä komentoja ei saa suorittaa oletuksena. Itse totesin järkevimmäksi ratkaisuksi asentaa 32-bittisen järjestelmän virtuaalikoneeseen vain tätä varten. Tähän kuitenkaan tuskin törmäät.
Useimmat kehittäjät käyttävät 64-bittisiä järjestelmiä, joten käytännössä ohjelmat tulee testattua vähän paremmin niillä. Tällä on joskus merkitystä. Itsekään en ole enää pitkään aikaan mihinkään 64-bittisellä prosessorilla varustettuun koneeseen asentanut 32-bittistä käyttöjärjestelmää.
Ilmeisesti myös 32-bit siihen varmaankin asentuisi, mutta siitä voi seurata ongelmia
32-bittisen käyttöjärjestelmän ajamisesta 64-bittisellä suorittimella varustetussa koneessa, kun kyseessä on PC, ei ole mitään haittaa eikä se aiheuta mitään ongelmia eli niinkin voi kyllä tehdä. Toki aina voi olla rautaa, joka vaan sattuu toimimaan oikein 64-bittisessä käännöksessä ja 32-bittinen sitten oireilee, mutta se voisi käydä ihan hyvin toisinkin päin.