Kirjoittaja Aihe: USB3-tikku alkoi yhtäkkiä vaatia tunnistautumista [Ratkaistu]  (Luettu 2419 kertaa)

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla on pari 16Gt:n vetoista USB3.0 -tikkua joita olen käyttänyt jo joitakin viikkoja. Tänäänkin ehdin niitä käyttää ihan normaalisti, kun sitten yhtäkkiä ne alkoivat vaatia tunnistautumista aina kun kiinnitän tikun, kumman tahansa.

Tarkalleen ilmoitus on tämä:

Tunnistautuminen tarvitaan aseman Kingston Data Traveler (/dev/sdc1) liittämistä varten

Sovellus yrittää suorittaa etuoikeuksia vaativan toiminnon. Sen suorittaminen vaatii tunnistautumista.

Toisella olen tuonut tiedostoja Winkkarilta, toista olen käyttänyt vain ja ainoastaan Ununtu-koneella. En yhtään ymmärrä mistä voi olla kyse?
« Viimeksi muokattu: 17.05.14 - klo:12.32 kirjoittanut AimoE »

jekku

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: USB3-tikku alkoi yhtäkkiä vaatia tunnistautumista
« Vastaus #1 : 16.05.14 - klo:05.33 »

Mounttautuvatko jos annat salasanasi?

mpiso

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.05.14 - klo:09.42 »
Minä en antaisi salasanaani ennen kuin tiedän miksi sitä pyydetään.

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.05.14 - klo:12.42 »
Mikäs tiedostojärjestelmä niissä tikuissa on? Itselle on joskus sattunut, että ntfs-tikut kysyivät salasanaa. Kun sen sitten antoi tikku mounttautui normaalisti. Ja jossain vaiheessa taas sama tikku ei sitä kysynytkään enää.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.05.14 - klo:12.57 »
Niissä on molemmissa NTFS, sanotaan vaikka historiallisista syistä. Eka tikku joka alkoi kysyä tunnustautumista, oli se tikku jolla on windows-kamaa, ja ensimmäinen reaktio oli että alustetaanpa uudelleen, mutta se ei vaikuttanut mitään, ja sitten huomasin että toinenkin tikku pyytää samaa. Kun syötän oman salasanani, saan tikun sitten mountatuksi (ihan vaan klikkaamalla käynnistimestä), mutta mounttaus pitää tehdä eriksen salasanan syöttämisen jälkeen.

Alan olla aika kypsähtänyt näihin tikkuihin. Windows-koneella ne on jo aiheuttaneet harmia enemmänkin, vaikka siinä koneessa on USB3-portit. Jotenkin tuntuu siltä että uudet koneet eivät vielä ole valmiita USB3:sta varten. Ubuntu-koneessa on vain USB2-portteja, eikä tähän mennessä ole mitään muuta ihmeellistä sattunut.

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.05.14 - klo:14.02 »
Tuossa vähän hain tietoja aiheesta, mitään oikein spesifistä en löytänyt, mutta aiemmin näitä vastaavia tapauksia on ilmennyt kun jokin päivitys on ottanut ja muuttanut esim. policykit asetuksia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.05.14 - klo:14.36 »
Joo, hyvä pointti. Kävi kyllä mielessä että mitähän päivityksiä sitä tuli tänään (siis eilen) ajettua, ja mihin kellonaikaan. Jotain päivityksiä kumminkin.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Kun ajoin ohjelmapäivitykset uudelleen, ongelma hävisi, joten ihan ilmeisesti JaniAlander on oikeassa. Täytyypä tutustua tarkemmin tähän PolicyKit-jutskaan nytten sitten.