Nämä on tietysti vähän makuasioita, mutta itse nykyään muokkaan grubin asetukset jo mainittuun "save default" valintaan. Eli jos valitset valikosta Windowsin tai Linuxin käynnistymään, niin tuo valinta myös pysyy sellaisena, kunnes itse valitset käynnistyksessä toisin.
Syy(t) siihen on yksinkertainen. Jos käytän järjestelmää ja teen jostain syystä uudelleen käynnistyksen, niin itse olen kyllästynyt siihen, että "väärä" järjestelmä käynnistyy. Toinen syy on, että jos järjestelmä sattuu menemään ns. hibernate tilaan, niin myös silloin on todennäköistä, että "väärä" järjestelmä käynnistyy. Itseasiassa omassa läpyskässä ei silloin käynnisty edes Linux automaagisesti "vääränä käyttiksenä", vaan se jää odottamaa kuittausta (pakota liittäminen tai ohita liittäminen) Windows-osion "virheestä", koska olen mountannut Windows-osion kiinteästi asetuksissani.
Eli itse teen seuraavasti. Komennan päätteestä sudo nano /etc/default/grub
Muutan tuota asetustiedostoa, että se näyttää alusta seuraavalta. Siis vielä kerran huom. vain alusta. Se tietysti sisältää muutakin. Ja sen pitää sisältää muutakin kuin nuo rivit.
# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_SAVEDEFAULT=true
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=20
Eli lyhyesti grub_default rivi muuttuu, sekä lisätään tuo GRUB_SAVEDEFAULT=true komento. Itse myös lisään timeoutin 20s eli jos tarvetta vaihtaa käyttistä, niin kerkeän paremmin huomaan/muistaan sen.
Jos käyttää nano tekstieditoria, niin tallennus tehdään Ctrl+X näppäinyhdistelmällä ja kuitataan se "kyllä/yes" valinnalla. Lopuksi komennetaan tuon tiedoston alussakin mainittu
sudo update-grub
Pitkään käytin tiettyä käynnistysoletusta, mutta huomasin, että tuo on se fiksuin tapa itselleni. Jos haluan vaihtaa "käyttistä", niin muistan sen kyllä tehdä silloin kun on tarvis. Muuten saa lähteä edellisen kerran valittu. Valinta-aika saa olla hitusen pidennetty, koska jos istun koneen vieressä niin on helppo läpätä entteriä käynnistyksessä ja jos tuuskaa muuta käynnistyksen aikana, kuten itsellä tapana, niin tuo vähän pidempi timeoutti ei tunnu missään.