Kirjoittaja Aihe: Tärkeät / välttämättömät päivitykset  (Luettu 2693 kertaa)

Pakinlinus

• Käyttäjä
    • Profiili
Tärkeät / välttämättömät päivitykset
« : 01.01.14 - klo:17.30 »
(RATKAISTU) Sain ohjeen avata uuden aiheen asiasta.
Siis päivitykset aina hermostuttaa kun niissä voi joku mennä poskelleen.
Tuon ison määrän päivityksiä lopulta ajoin mutta kannattiko, sitä ihmettelen.
Minun ongelmani on nyt se että hiiri käyttäytyy aivan omituisesti. Ei meinaa pysyä millään osoitetussa paikassa vaan pomppii ties mihin. Kuvien lataaminen ja niiden järjestely on nyt tosi vaikeaa. Tämä ongelma on ilmennyt vasta joulukuussa kun olin ajanut isot tyrkytetyt päivityspaketit. Onko kenties kernelli viallinen vai mikä. Löytäisikö mainittu Clamvin ohjelma syyn ja mistä se ladataan.
Niin konehan oli siis uusi toukokuussa käyttöön otettu Dell ainoana Ubuntu järjestelmä mutta olen siirtänyt vanhalta XP koneelta paljon tiedostojani tänne. Mutta miksi ongelma tuli vasta nyt.
Kuinka paljon päivityspaketeissa lienee tavaraa jota en lainkaan tarvitse. Miten voisi tietää noista ihme nimistä mitä ottaa ja mitä ei.  
« Viimeksi muokattu: 03.01.14 - klo:10.43 kirjoittanut Pakinlinus »

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Tärkeät / välttämättömät päivitykset
« Vastaus #1 : 01.01.14 - klo:18.20 »
Minun ongelmani on nyt se että hiiri käyttäytyy aivan omituisesti. Ei meinaa pysyä millään osoitetussa paikassa vaan pomppii ties mihin. Kuvien lataaminen ja niiden järjestely on nyt tosi vaikeaa. Tämä ongelma on ilmennyt vasta joulukuussa kun olin ajanut isot tyrkytetyt päivityspaketit. Onko kenties kernelli viallinen vai mikä.

Kernelin tai X.org:n ajuriongelma on mahdollinen, mutta vika voi olla myös rautapuolella.

Esiintyykö ongelma vain läppärin kosketuslevyn kanssa ja ulkoinen hiiri toimii normaalisti?

Pysyykö kursori paikallaan silloin kun et koske hiireen?

Alkoiko ongelma heti päivitysten jälkeen seuraavassa käynnistyksessä vai vasta myöhemmin?

Löytäisikö mainittu Clamvin ohjelma syyn ja mistä se ladataan.

ClamAV etsii viruksia ja haittaohjelmia. Tässä tapauksessa tuskin on kyse sellaisista.

Hiiren kursorin hyppelystä löytyy useampiakin Ubuntuun liittyviä foorumi- ja blogiaiheita netistä, joskin osa ongelmista pitäisi olla korjattu jo keväällä 2013. Tässä eräs hankalampi tapaus, jossa vika korjautui välillä, mutta palasi takaisin ja kosketuslevy oli kytkettävä pois käytöstä: http://www.phillipkent.net/blog/tech-note-ubuntu-cursor-jumping-weirdness-touchpad-problems

Kuinka paljon päivityspaketeissa lienee tavaraa jota en lainkaan tarvitse. Miten voisi tietää noista ihme nimistä mitä ottaa ja mitä ei.  

Kaikki päivitykset on syytä asentaa, jos kone on kytketty internetiin. Osa päivityksistä on muita kuin tietoturvaan liittyviä bugikorjauksia, jotka eivät välttämättä vaikuta käyttämiisi ohjelmiin. Olisi kuitenkin aika työlästä tutkia jokaisen paketin muutokset niin että oikeasti ymmärtää mihin asiat vaikuttavat.

Pakinlinus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.01.14 - klo:10.46 »
Joo rautavika oli. Hiiren kytkin ilmeisesti hajonnu. Uusi langatonhiiri nyt pelaa ihan OK.
Edellinen hiiri käytössä liki 10 vuotta ei ongelmia. Tämä puolivuotta. Laatu heikkenee?
(RATKAISTU)

Liinustaja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.02.14 - klo:17.46 »
Itsellä kävi viimeisimmän päivityksen kanssa, ettei grub:in jälkeen suostunut enään jatkamaan vaan pysähtyi jonkinlaiseen tekstipohjaiseen login-kohtaan. F2 painamalla näki että jökitti kohtaan Timidity++ Alsa midi emulation joka näytti olevan OK eli jossain sen jälkeen oli murheita. Tämä ei tosin auttanut ja sörstäsin ulkomaisilta sivuilta ja lopulta asia ratkesi recovery- tilassa tällä:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove nvidia-*
Eli joissain tapauksissa päivitys asentaa paketin 'nvidia-319-updates' joka ainakin minulla häiritsi oman näytönohjaimen toimintaa ja ratkesi tuon edellä mainitun koodin jälkeen. Nytten käynnistyy ihan no problemos.

Oudointa tosin on, että itselläni on nVidian GeForce 9500..

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.02.14 - klo:17.59 »
Eli joissain tapauksissa päivitys asentaa paketin 'nvidia-319-updates' joka ainakin minulla häiritsi oman näytönohjaimen toimintaa ja ratkesi tuon edellä mainitun koodin jälkeen. Nytten käynnistyy ihan no problemos.

Oudointa tosin on, että itselläni on nVidian GeForce 9500..

Nvidia-319-updates on sopiva ajuri tuolle kortille. Ongelma johtui todennäköisesti siitä, että järjestelmässä oli jo jokin toinen Nvidian suljetun ajurin versio (esim. nvidia-319 tai nvidia-304) ja päivitys asensi uuden version. Ajuri menee rikki, jos useita versioita on asennettu samanaikaisesti, eikä Ubuntun paketointi estä tätä.

Nyt siis poistit kaikki Nvidian suljetut ajurit ja käytät avointa Nouveau-ajuria. Se on ok, jos et törmää avoimen ajurin bugeihin ja pärjäät hitaammalla OpenGL-kiihdytyksellä. Jos avoimen ajurin kanssa ilmenee ongelmia, asenna nvidia-319-updates takaisin. Nyt sen pitäisi toimia ihan hyvin, kun muita versioita ei ole häiritsemässä.

Liinustaja

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 17.02.14 - klo:19.05 »
Jaah no näyttäs se nyt toimivan, jotenkin ehkä jopa nopeammin kuin suljetuilla ajureilla.. Mutta voisin tietysti kokeilla vielä uudestaan toimisko noilla ajureilla.