Asensin Thunderbirdin lisäosan Thunderbirdin kautta. Se meni vielä ok. Sitten yritin saada sen synkkaamaan goglen kalenterin kanssa. Ohjeet löytyivät googlen kautta ja asensin oman kalenterini. Sekin toimi. Sitten asensin vielä vaimoni kalenterin, jonka olimme jakaneet googlessa, koska hänen merkintänsä eivät näkyneet Lightningissä. Asennus kysyi salasanaa ja annoin vaimoni google-salasanan. Käynnistin ohjelman uudelleen, jolloin se kysyi pääsalasanaa. Mutta ohjelmalle ei enää riittänyt yksi ikkuna vaan niitä tuli useampia.
Ubuntussa on hieman hankalaa, kun salasanaa kysytään, ei aina tiedä, mitä tarkoitetaan. Minulla on kirjautumissalasana, järjestelmän oletussalasana, ja sitten vielä erikseen Thunderbirdin pääsalasana. Oletussalasana on oikeastaan tullut vahingossa jostain aikaisemmasta Ubuntuversiosta, mutta se ei ole haitannut.
Kirjoitin siis thunderbirdiin ensin sen pääsalasanan nelisen kertaa kunnes viimeisessä ikkunassa ohjelma jumittui. Lopetin ohjelman ja käynnistin uudelleen, ja kokeilin nyt oletussalasanaa, sama juttu. Taas piti ohjelma lopettaa. Käynnistin varmuuden vuoksi koko koneen uudelleen. Kun käynnistin Thunderbirdin käytin sisäänkirjautumisen salasanaa, joka on järjestelmän varsinainen pääsalasana, minkä avulla voin asentaa ja poistaa ohjelmia. Jällen Thunderbird jumiutui. Yritin poistaa lisäosan Ubuntun sovellusvalikoiman kautta, ei vaikutusta. Menin synapticiin ja poistin kaiken mikä viittasi Thunderbirdin ja käynnistin koneen uudelleen. asensin Thunderbirdin, mutta lightning oli siellä edelleen.
Sitten huomasin synapticissa lightning lisäosan. Asensin sen, ei vaikutusta. Poistin sen, ei vaikutusta. Käynnistin koneen moneen kertaan ja tässähän on aikaa kulunut mukavasti, vaikka olin kyllä suunnitellut tekeväni jotain aivan muuta. Ilman sähköpostiohjelmaa en voi käyttää Ubuntua, joten pitääkö minun tehdä puhdas asennus, vai onko joku keino saada Thunderbird toimimaan?