Kirjoittaja Aihe: Linuxin harkinta (En tiedä melkein mitään kyseisestä käyttöjärjestelmästä)  (Luettu 2197 kertaa)

linuxhalu

• Käyttäjä
    • Profiili
Eli olen harkinnut linuxin asennusta windowsin rinnalle. Olen lukenut ohjeita Linuxin asennuksesta ja käytöstä.
Kysymykset:
1. Jos lataan netistä linuxin, niin pystyykö sen asentamaan ilman CD-levyä, joka laitetaan koneen sisään? 
2.Kun asentaa Linuxin windowsin rinnalle, jääkö vanhat tiedostot windowsista talteen? Ja pystyykö käyttöjärjestelmiä käyttämään samanaikaisesti? Vai mitä tämä "rinnalleasennus" tarkoittaa?
3. Onko Linuxissa samoja/samantapaisia ohjelmia, kuin windowsissa? Pystyykö esim. olla mIRC:ssä ja messengerissä ym. ohjelmissa?
4. Kannattaako Linux? Onko helppoa käyttää? Olen lukenut, ettei siihen ole viruksia? Eli kannattaako hankkia Linux? Onko helppoa asentaa Windows takaisin ja poistaa Linux, jos ei pitänyt/osannut käyttää sitä. Olen lukenut myös miten windowsin saa takaisin, mutta onko se käytännössä niin helppoa?
5. KANNATTAAKO KOKEILLA?  :)

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Lainaus
1. Jos lataan netistä linuxin, niin pystyykö sen asentamaan ilman CD-levyä, joka laitetaan koneen sisään? 
Et helposti.

Lainaus
2.Kun asentaa Linuxin windowsin rinnalle, jääkö vanhat tiedostot windowsista talteen? Ja pystyykö käyttöjärjestelmiä käyttämään samanaikaisesti? Vai mitä tämä "rinnalleasennus" tarkoittaa?
Jää talteen. Eli kun olet asentanut Ubuntun, ja käynnistät koneen tulee valikko missä voit valita käynnistätkö Ubuntun vai Windowsin.

Lainaus
3. Onko Linuxissa samoja/samantapaisia ohjelmia, kuin windowsissa? Pystyykö esim. olla mIRC:ssä ja messengerissä ym. ohjelmissa?
On samantapaisia ja samoja ohjelmia ja ne asentuvat asennuksen yhteydessä.

Lainaus
4. Kannattaako Linux? Onko helppoa käyttää? Olen lukenut, ettei siihen ole viruksia? Eli kannattaako hankkia Linux? Onko helppoa asentaa Windows takaisin ja poistaa Linux, jos ei pitänyt/osannut käyttää sitä. Olen lukenut myös miten windowsin saa takaisin, mutta onko se käytännössä niin helppoa?
Kannattaa. On helppo käyttää. Ei ole viruksia Linuxille. Kannattaa hankkia. On helppoa asentaa Windows uudelleen.

Lainaus
5. KANNATTAAKO KOKEILLA?  :)
Ehdottomasti kannattaa!
alias vililikku

jakeee

• Käyttäjä
    • Profiili
Ennen kuin alat asentaa Linuxia muista tämä: Linux ei ole Windows! Asiat hoituvat Linuxissa usein eri tavalla kuin Windowsissa. Joskus helpommin ja joskus vaikeammin.
Yhtenä esimerkkinä voisin mainita ohjelmien asennuksen. Windowsissa olet varmasti tottunut hakemaan kehittäjän sivuilta exe-tiedoston, jolla asennat sen vapaavalintaiseen kansioon jne. Linuxissa homma hoituu näin: Avaat pakettienhallintaohjelman (esim. Synaptic) ja etsit kyseisen ohjelman sieltä. Merkitset sen asennettavaksi ja pakettienhallintaohjelma hoitaa kaiken. Tämän jälkeen ohjelma ilmestyy Sovellukset-valikkoon, josta sen voi käynnistää. Omasta mielestäni Linuxin tapa oli huomattavasti nopeampi ja helpompi :)
Kannattaa pitää myös mielessä, että jotkin asiat Linuxissa voi tehdä vain komentorivin kautta. Mm. Nvidian-ajureiden käyttöönotto on tälläinen. Komentoriviä on turha pelätä, koska se on todella hyödyllinen jokapäiväisessä käytössä, jos sen vain viitsii opetella.

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
Lues toi sivu läpi niin oot paaaljon viisaampi. http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
alias vililikku