Anteeksi, kun huutelen vieraisiin pöytiin, mutta kun "oikea" läppärini hajosi, niin aluksi väliaikaiseksi aikomani kannettava miniläppäri (0,5 GHz) ei toimi. Tehot ei riitä, kun tässä on Win 7 ja viimeisin Ubuntun LTS. Esim. hiiri toimii uudelleen käynnistämisen jälkeen vain hetken. Siis toimii, liikkuu, kun siirtä osoitinta sopivan hiljaa.
Minun piti asentaa tähän Ubuntu (en silloin vielä ymmärtänyt, että Kubuntu on luotu pienitehoisille läppä
reille. Mutta isompi ongelma oli koko Linuxin asentaminen. Käytössäni oli 16 Gigatavun USB-tikku. Asentaminen ei ottanut onnistuakseen, useista yrityksistä ja avunpyynnöistä huolimatta, joten annoin asian olla.
Olen tottunut käyttämään tätä konetta. Totuin uuteen läppäriin ja uuden talon kaapelimodeemiin max nopealla nettiyhteydellä. Pystyi soittamaan Youtubesta, kovalevyltä tai Spotifystä (tai vast.) musiikkia. Samalla joku pelaa nettipokeria, tai selaa interwebbiä, niin ei musiikit pätkineet, muuta kuin Windowsin puolella.
Asensin nykyisen Ubuntuni wubina, koska tikun kautta asennus meni pieleen. Ubuntu asentui sinne muistitikulle. Toisaalta eipä se haitannut menoa. 16 GB riitti mainiosti.
Tässä on wubi-asennettu Ubuntu. Voinko asentaa Kubuntun antamalla päätteelle koodia?
Hmm.. Viimeisimmän LTS -Kubuntun saa ladattua ensglanninkieliseltä "Ubuntu-sivulta" a se on .iso -tiedostomuodossa. Uskoisin, että kun eheyttää Wintoosan ja asentaa virtuaaliaseman, jolla .iso -tiedosto avataan, niin wubi-asennus pitäisi onnistua. Tai sitten minun tuurillani koko wubi "mahdollisuutta" ei ole tarjolla Kubuntuun.
P.s. Saakos kirjastoista Kubuntun asennuslevyjä lainaan. Tai haluaisiko joku polttaa boottaavan dvd:n 10 €:lla.