Kirjoittaja Aihe: Käynnistyshäiriö - kovalevyn liitäntävika vai rikki? (RATKAISU: RIKKI)  (Luettu 2887 kertaa)

RistoR

• Käyttäjä
    • Profiili
Läppäri Compaq Presario CQ71, Ubuntu 12.04.
Ohjelmisto ei käynnisty kuin silloin tällöin. Käynnistyy siihen asti että ruutuun tulee Ubuntuin kernelin valikko. Sen jälkeen yleensä ruutu jää mustaksi ja ruutuun tulee:
error: hd0 out of disk
grub rescue>

Olen aiempien ohjeiden perusteella käynistänyt CD:ltä. Koneen kovalevyllä olevat tiedostot läytyvät "hitaasti", ruksuttaa muutaman minuutin. Olen ajanut Boot Repairin ohjeiden mukaan:
https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Sen jälkeen kone käynnistyi tilaan, jossa ubuntu tarkistaa kovalevyn. Ja kone/ohjelmistot käynnistyivät.
Taas seuraavalla kerralla kone jäi yllä mainitttuun tilaan.

Myös varmuuskopioidessani kansioitani (kun olin saanut koeen käynnistettyä) tuli yllättävä ilmoitus muutamassa kansiossa, että kopiointi ei onnistu: error.

Voiko tilan
error: hd0 out of disk
grub rescue>
jälkeen tehdä jotain järkeviä komentoja?

Aion ottaa kovalevyn irti ja katsoa olisiko ihan fyysistä vikaa?
Ja taidan asentaa ubuntun kokonaan uudelleen koneelle.
(Ja jos ei toimi vaihdan kovon johonkin vanhaan kovalevyyni joita sattumalta hyllyssä on ...)
« Viimeksi muokattu: 26.08.13 - klo:20.38 kirjoittanut Risto Rönnberg »

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Käynnistyshäiriö - kovalevyn liitäntävika vai rikki?
« Vastaus #1 : 25.08.13 - klo:13.21 »
Lähes varmasti kiintolevysi on rikkoutumassa ihan lopullisesti. Ei ole koskaan normaalia, että kopioitaessa tiedostoja tulee vastaan erroreita.

Kannattaa tarkistaa kiintolevyn smart-tiedot. Onnistuu mm. Ubuntun levytyökalulla.

RistoR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 25.08.13 - klo:13.41 »
Kannattaa tarkistaa kiintolevyn smart-tiedot. Onnistuu mm. Ubuntun levytyökalulla.

Voisitko antaa hieman tarkempia ohjeita ... ?

Toinen juttu: Kopioitaessa CD-käynnistyksessä kovalevyltä muutamat kansiot ilmoittivat ettei minulla ole oikeutta kansioihin. Voiko sen jollain kiertää?
EDIT: Nojoo. Kopioitaessa usb:llä toiselle kovalevylle nopeus tippuu muutamaan sataan kb:iin - eli taidanpa jättää ne ei-tärkeät elokuvat tms. suosiolla bittien taivaaseen.
« Viimeksi muokattu: 25.08.13 - klo:13.49 kirjoittanut Risto Rönnberg »

Vika/fiba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 25.08.13 - klo:14.13 »

Käynnistä levytyökalu vaikkapa kirjoittamalla hudiin levytyökalu tai vähän sanan alkua. Valitse kovalevy vasemmalta. Joitain smart-tietoja näkyy heti, lisää saa painamalla smart-toiminnot- kohtaa.
Lainaus
Toinen juttu: Kopioitaessa CD-käynnistyksessä kovalevyltä muutamat kansiot ilmoittivat ettei minulla ole oikeutta kansioihin. Voiko sen jollain kiertää?
Voit kopioida sudolla: sudo cp
Kopioinnin jälkeen kansion ja sen sisällön oikeudet ovat rootilla, eli ne on vielä muutettava käyttäjälle.
edit. jos kopioit tikulle tai ulkoiselle levylle, jossa on fat32-tiedostojärjestelmä, oikeuksista ei tarvinne välittää.
« Viimeksi muokattu: 25.08.13 - klo:15.24 kirjoittanut Vika/fiba »

maksim

• Käyttäjä
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
« Vastaus #4 : 25.08.13 - klo:14.18 »

Ubu 13.04:ssa dashin haku levy niin löytyypi tuo työkalu,
 12.10:ssä se oli muistaakseni nimellä levytyökalu,

Tuo työkalu kertoo levystä/levyistä paljon tarpeellistakin tietoa.

edit: vika/fiba ehtikin ensin :)
« Viimeksi muokattu: 25.08.13 - klo:14.20 kirjoittanut maksim »

RistoR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.08.13 - klo:23.36 »
Läppäri alkoikin taas käynnistymään kovalevyltä. Selain (sekä Firefox että Chrome) käynnistyy tosi hitaasti - toista minuuttia. Muita ohjelmia en kokeillut.

Levytyökalu näytti smart-testin ja ilmoitus oli, että 80 viallista sektoria. Punaisella oli nro 190-ilmavirran lämpöila: "Hajosi aiemmin" (Normalisoitu: 50, Huonoin: 28, raja-arvo: 40, Arvo 50°C/122°F) sekä nro 197 Nykyinen odottavien sektorien määrä: "Varoitus" (Normalisoitu: 199, Huonoin: 198, Raja-Arvo: 0, Arvo: 80 sektoria).
Komento "käynnistä levytesti" ei käynnistynyt (kaiketi koska levy oli käynnistyslevy?).

Ulkoiselta DVD:ltä Ubuntu 13.04 käynnistys antoi puolittain suomen puolittain englanninkielisen version (usb:ltä ei suostunut käynnistymään). Levytyökalu löytyi nimellä Disks.
Ilmoitus oli, että 73 bad sektors. Punaisella oli vain nro 190 Airflow temperature: 59°C/138°F (Failed in the past). Lisäksi nro 197 Current pending sektor count: 73 sektors.
Smart self testin tekeminen keskeytyi noin 90%:iin ja ilmoitus että SELF TEST FAILED.

Voiko tuolle kovalevylle jotain korjaustoimenpiteitä tehdä (formatoida ja asentaa järjestelmä kokonaan uudelleen ?) vai onko sen käyttö riskialtista?

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.08.13 - klo:23.45 »
Voiko tuolle kovalevylle jotain korjaustoimenpiteitä tehdä?
Ei. Aseman ohjainpiiri yrittää pitää sitä loppuun asti hengissä. Sieltä tuo smart-tieto otetaankin.

Lainaus
Vai onko sen käyttö riskialtista?
Kyllä. Äärimmäisen riskialtista. Oikein hyvällä tuurilla kone voi pysyä tuollaisessa heikossa käyttökunnossa kyllä pitkäänkin, mutta todennäköisempää on, että se kuolee lopullisesti nopeassti ja ihan hetkenä minä hyvänsä. Tietysti jos nuo "oireet" ei haittaa ja koneella ei tehdä _mitään_ töitä tms. jossa tiedonhäviäminen ei missään tapauksessa haittaa mitään, niin voihan sitä käyttää.

Itse ottaisin aseman välittömästi irti ja heittäisin menemään sen. Niitä kun ei voi korjata mitenkään ja itse en voi sietää tuollaisia pommeja omissa kokoonpanoissani.

*edit*
Tuo hitaus johtuu siis juuri siitä, että kone yrittää siirrellä sisäisesti tietoa uusille virheettömille aseman kohdille. Erityisesti jos tuo hitaus vaivaa jatkuvasti, niin se kielii aika paljon esim. aseman lukupään vaurioitumisesta. Se taas helposti johtaa petolliseen ja erittäin tuhoisaan kierteeseen, eli virheettömät alueetkin tuhoutuvat sitämukaa kun tietoa siirretään.

Monesti myös aseman lämpötila vaikuttaa aika paljon siihen, miten se toimii viimemetreillä. Itse olen joutunut turvautumaan vanhaan ns. asema pakkaseen kikkailuun, että olen saanut jotain tärkeää kiintolevyltä pelastettua. Eli yleensä viileä/kylmä asema toimii paremmin vrt. että se on kerennyt lämmetä käytössä.
« Viimeksi muokattu: 25.08.13 - klo:23.51 kirjoittanut qwertyy »

RistoR

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.08.13 - klo:20.37 »
Kiitos noista selvityksistä: ei kannata tuhlata aikaa tuohon kovalevyyn. Uusi näyttää maksavan 50 euron luokkaa (250Gt tai 500Gt). Vanha 80:nen kovalevy joka lohui hyllyssä oli vanhemmalla kiinnityksellä. ;D