Kirjoittaja Aihe: vahingoittunut dvd-asema?  (Luettu 3269 kertaa)

Lups

• Käyttäjä
    • Profiili
vahingoittunut dvd-asema?
« : 18.05.13 - klo:21.30 »
Olisiko Windows 7:lle jotain ohjelmaa millä pystyy tarkistamaan onko dvd-/blu-ray asema vahingoittunut?

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
Vs: vahingoittunut dvd-asema?
« Vastaus #1 : 20.05.13 - klo:15.25 »
En ole kyllä kuullut moisesta ohjelmistosta. Mitä itse tekisin moisen epäilyn kanssa: Testaisin läjällä levyjä, toimiiko. Lukeeko asema oikein jne. Jos polttava niin hommaisin jonkin iso-kuvan ja varmistaisin että md5 summa täsmää, sen jälkeen poltan ja varmistaisin levyltä täsmääkö sen summa.
Jos asema ei lue useita levyjä oikein, ja kirjoittaminenkaan virheettä ei suju, voi olla aika varma siitä, että
jotain ja mahdollisesti nimenomaan se asema on rikki.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.05.13 - klo:22.00 »
^ +1

Asemat pääsääntöisesti aika helppoja purkaa niin, että pääset näkemään aseman linssin. Läppäreissä se näkyy tietysti aina. Siinä ei käytännössä tarvitse näkyä mitään, mutta lukuiset asemat olen pelastanut topsilla pikkuisen linssiä sipaisemalla. Huom. älä käytä mitään vahvoja liottimia.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.06.13 - klo:20.23 »
Itse olen kerran törmännyt merkillisyyteen:  DVD-asema ei suostunut toimimaan XP: ssä mutta Linux Mint: llä ei ongelmaa.  Kun en kauhean akuutisti tarvinnut XP: tä mihinkään niin jäi käytettävissä olevan ajan puitteissa ratkaisematta.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.