Kannattaako päivittää vai vetästä puhtaaksi ja asentaa uudelleen?
Ubuntu 13.04 ei ole vielä virallisesti julkaistu, joten tuo on yhä kehitysversio, josta keskustelua käydään foorumin muilla palstoilla.
Ja, mikä olikaan ongelma? Ennen jokaista järjestelmäoperaatiota tallennetaan kaikki data varmuuskopioksi. Jos päivitys ei mielestäsi onnistunut, asenna järjestelmä.
Tyhmiä kyselet.
Päivitykset jakelusta toiseen on Ubuntu-jakeluissa pääsääntöisesti toiminut ihan hienosti. Asentaminen on tosin nopeampaa kuin päivitys, mutta mihinkäs tässä on kiire valmiiden käyttöjärjestelmien kanssa valmiissa maailmassa (ja järjestelmäpäivityksetkin vain puolenvuoden välein
).
Ainoa varoituksen sananen: jos olet asennellut, tai kääntänyt sovellutuksia vähän sieltä ja täältä - asennellut tukun epävirallisia repoja, on päivitys mahdollisesti ongelmallinen. Ko. tilanteessa puhdas asennus voisi olla fiksumpi vaihtoehto.
Lisäys: jos olet käyttänyt vain LTS-versioita, ei oletuksena 12.04 ole suoraa päivitettävissä 13.04 -versioon.
Lähtökohtaisesti LTS-versiot voi päivittää seuraavaan LTS-versioon (6.06 -> 8.04, 8.04-> 10.04, 10.04->12.04 ja mahdollisesti 12.04 -> 14.04). Muut versiot päivitetään versio versiolta: 12.04 -> 12.10 (kaikki tarvittavat päivitykset!)-> 13.04 jne.
Jos haluat päivittää 12.04 LTS-versiosi, voisi ehkä tuossa tapauksessa olla asennus lutvikkaampaa.
Itse olen päivittänyt 12.04 -> 12.10 jo viime vuoden lokakuussa.
Versioon 13.04 päivitän kaikki Ubuntu/Xubuntu/Lubuntu/UbuntuStudio 12.10 -versiot tällä kertaa vasta, kun virallisesti 13.04 Raring on julkaistu.
Jos päivitys tuntuu tuolloin ongelmalliselta, pitää kaikki asentaa uudelleen. Mutta yhä olen luottavainen, että päivitys tulee onnistumaan kummemmitta ongelmitta.