Sain tässä pari viikkoa sitten kerrassaan tarpeeksi windowsista ja ajoin tylysti päälle ubuntun, jota olen varovaisesti alkanut pitämään virheenä, etten jättänyt sitä kuitenkin toiseksi vaihtoehdoksi. Ajattelin, että en sitten koskaan linuxia opettelekaan, jos voin paeta windowsin puolelle (ja kiukkuuntua sen kanssa jatkuvasti).
Kaikki on oikeastaan muuten mennyt mukavan mallikkaasti, oon ollut Kubuntuun todella tyytyväinen, mutta tuo grafiikkakortti aiheuttaa mulle hiusten harvenemista. Olen tässä parin viikon aikana oppinut ymmärtämään, ettei nämä läppäreiden AMD-kortit ole ollut helppo juttu oikein kenellekään..
Ekalla asennuskerralla pääsin niinkin pitkälle, että sain glxgearsin kyllä näkymään, mutta yksikään pikkasenkaan graafisempi peli (wine+steam ja natiivilinuxipeli) ei lähtenyt toimimaan millään tavalla. Steamin pelien käynnistäminen sai Kubuntun reboottaamaan ittensä siltä istumalta sen kummempia varoittelematta, pari muuta peli toi harmaan tai mustan ruudun.
Asensin Kubuntun uudestaan (ilman Unity-työpöytää) ja sain sen omilla ajureilla kyllä Steamissa pelit toimimaan, mutta ei se taida suoraan osata hirveän hyvin tuota grafiikkakorttia käyttää. Niinpä lähdin ajamaan amd catalyst-ajureita uudestaan päästäkseni pisteeseen (suomenkielisen ubuntu-wikin ohjeilla), että Kubuntu ei löytänyt näyttöä ollenkaan ja boottasi suoraan komentokehoitteeseen. Asensin Kubuntun uudelleen.
Ongelma nyt tässä lienee se, että oon törmännyt googlatessa todella moneen ohjeeseen, että miten ko. kortin saisi pelittämään, mutta jokainen yritys on epäonnistunut surkeasti. Tosin, asiaan on saattanut vaikuttaa toki sekin, että kun olen jotain ohjeita koittanut, en ole kyllä sen jälkeen osannut epätehdä tekemisiäni, joten sinne on varmaan kerrostunutkin kaikenlaiset katastrofin ainekset.
Joten, kysymys kuuluu: Tietääkö joku todistetusti, että ko. grafiikkakiihdytytin on saatu Ubuntussa toimimaan ja miten? En tahtoisi asentaa koko käyttöjärjestelmää taas kertaalleen.
Koneessa on siis Kubuntu 12.10 ja kone on HP Probook 4730s