Kirjoittaja Aihe: Voiko Ubuntun asentaa uudelleen muuttamatta biosissa boottijärjestystä  (Luettu 1535 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2469
    • Profiili
Hei

Miniläppärissäni meni jotain vikaan Ubuntun päivityksessä. Windows toimii, mutta haluaisin asentaa Ubuntun uudelleen. Olen joskus laittanut biosiin salasanan, jota en enää muista, joten en voi muuttaa boottijärjestystä. Asensin tikulle uuden Ubuntun, mutta se ei käynnisty, koska kone boottaa kovalevyltä. Grub menu käynnistyy ja pääsen kyllä siitä Windowsiin. Miten voisin asentaa miniläppäriini Ubuntun? Biosin salasananan nollaaminen tulee kalliimmaksi kuin vanha miniläppärini.

maarit.s

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
En tiedä auttaako tämä sinua, koska minulla on pöytäkone. Kun minun pitää valita boottaus-asema, minua neuvottiin käynnistyksen yhteydessä painaman F8-näppäintä. Pöytäkoneeseen ainakin aukeaa näyttö, jossa voi valita boottaus-aseman.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3011
    • Profiili
Mikäli taloudestasi löytyy toinen kone, niin voit ruuvata kannettavan kiintolevyn irti ja asentaa toisessa koneessa siihen Ubuntun.

Tosin ennen asennusta tehdä levykuva nykyisesta asemastasi Esim. USB-kiintikselle.