Kirjoittaja Aihe: Kadonneita valikkokohtia Dapperissa  (Luettu 1773 kertaa)

Subuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Kadonneita valikkokohtia Dapperissa
« : 29.07.06 - klo:19.08 »
Päivitin aamulla Ubuntun Dapper versioon. Päivityksen jälkeen esim. Järjestelmä->Hallinta -valikosta puuttuu useita kohtia. Valikossa on itseasiassa vain 5 kohtaa, kaikki muut ovat poissa.

Alacarte-valikonmuokkausohjelman mukaan HPLip Toolboxia lukuunottamatta jokainen valikkokohta Hallinta-valikossa on rastittuna ja käytössä mutta eivät ne vain sinne valikkoon ilmesty.

Miten nämä puuttuvat valikot saadaan käyttöön?

Käsittääkseni nuo puuttuvat valikot, esim. Kirjautumisikkuna-kohta on käytettävissä vain rootilla ja ensimmäisellä luodulla käyttäjällä (asennuksen aikana tehdyllä). Olen kuitenkin poistanut ensimmäisen käyttäjän jokin aika sitten (Ennen Dapperiin päivittämistä). Tulikohan tuossa moka?

Onko mahdollista luoda ensimmäiseen käyttäjään verrattavaa käyttäjää jälkikäteen?
Tällä hetkellä minulla on vain kaksi peruskäyttäjätiliä.

Olen peruskäyttäjänä kokeillut päätteessä avata Kirjautumisikkuna-sovellusta komennolla sudo gksu gdmsetup tuloksetta. Komennolla ei tapahdu mitään.

Samalla lopputuloksella olen myös kokeillut komentoa sudo gksu users-admin. Mitään ei tapahdu.


Lisäys: Eli ongelman ydin on etten pääse kirjautumaan root-tilille Kirjautumisikkunasta, vaikka root-tili on olemassa ja tiedän sen salasanan. Tämä siis tapahtui Dapperiin päivittämisen jälkeen. Nyt siis pitäisi saada tämä oikeus rootille, jotta pääsisin tekemään uuden sudo-käyttäjän ja pääsyn kadonneisiin valikkokohtiin tätä kautta.
« Viimeksi muokattu: 29.07.06 - klo:21.38 kirjoittanut Subuntu »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Kadonneita valikkokohtia Dapperissa
« Vastaus #1 : 29.07.06 - klo:23.36 »
Päivitin aamulla Ubuntun Dapper versioon. Päivityksen jälkeen esim. Järjestelmä->Hallinta -valikosta puuttuu useita kohtia. Valikossa on itseasiassa vain 5 kohtaa, kaikki muut ovat poissa.

Alacarte-valikonmuokkausohjelman mukaan HPLip Toolboxia lukuunottamatta jokainen valikkokohta Hallinta-valikossa on rastittuna ja käytössä mutta eivät ne vain sinne valikkoon ilmesty.

Miten nämä puuttuvat valikot saadaan käyttöön?

Käsittääkseni nuo puuttuvat valikot, esim. Kirjautumisikkuna-kohta on käytettävissä vain rootilla ja ensimmäisellä luodulla käyttäjällä (asennuksen aikana tehdyllä). Olen kuitenkin poistanut ensimmäisen käyttäjän jokin aika sitten (Ennen Dapperiin päivittämistä). Tulikohan tuossa moka?

Onko mahdollista luoda ensimmäiseen käyttäjään verrattavaa käyttäjää jälkikäteen?
Tällä hetkellä minulla on vain kaksi peruskäyttäjätiliä.

Olen peruskäyttäjänä kokeillut päätteessä avata Kirjautumisikkuna-sovellusta komennolla sudo gksu gdmsetup tuloksetta. Komennolla ei tapahdu mitään.

Samalla lopputuloksella olen myös kokeillut komentoa sudo gksu users-admin. Mitään ei tapahdu.


Lisäys: Eli ongelman ydin on etten pääse kirjautumaan root-tilille Kirjautumisikkunasta, vaikka root-tili on olemassa ja tiedän sen salasanan. Tämä siis tapahtui Dapperiin päivittämisen jälkeen. Nyt siis pitäisi saada tämä oikeus rootille, jotta pääsisin tekemään uuden sudo-käyttäjän ja pääsyn kadonneisiin valikkokohtiin tätä kautta.
Koitapa päätteessä kirjoittaa
Koodia: [Valitse]
su niin saat root-terminaalin auki kun kirjoitat siihen rootin salasanan. sitten käynnistät ohjelman users-admin ja lisäät sudo oikeuksia haluavan käyttäjän ryhmään adm (tai admin, kumpi siellä nyt sattuu olemaan) ja homman pitäisi olla pihvi.

Root-tilille ei ubuntussa pidäkään päästä kirjautumaan kirjautumisikkunassa, tapoja kiertää tämä on roottina kirjoittaa terminaalissa (ctrl+ alt + F1 --> F6) startx ja mahdollisesti rootin kirjautumisen salliminen /etc/gdm/gdm.confissa. Yleisesti ottaen rootin tunnuksella kannattaa kuitenkin välttää koneen graafista käyttööä ja ohjelmien turhaa käyttämistä muutenkin.

Kun noita komentoja latelet niin antaako pääte mitään virheilmoituksia?

Tuo komento jota olet käyttänyt on pikkuisen erikoinen, sinun kannattaisi käyttää joko komentoa sudo tai komentoa gksu, mutta molempien käyttäminen on tarpeetonta. 
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Subuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: Kadonneita valikkokohtia Dapperissa
« Vastaus #2 : 30.07.06 - klo:10.38 »
No niin, nyt ovat puuttuneet valikkokohdat palanneet.

Menin virtuaaliterminaaliin (Ctrl+Alt+F1->F6) jossa suoritin roottina komennon startx -- :1. Pääsin roottina sisään graafiselle puolelle, jossa pystyin lisäämään haluamani käyttäjän admin-ryhmään.

Hieno juttu.   :D
Kiitos neuvoista.