Postipalvelin,
Tässä ensi testejä ihan kokonaisen palvelimen käyttöön otto säätelyssä ja tämän kanssa että mitä ubuntu palvelimella sitten voikaan rakentaa, ilman ammattitason tietotaitoja.
Pyrin kuitenkin pitämään palvelimen niin helposti säädettynä että ymmärrän sen toiminnan, tuo aikaisempi MailServer linkki oli minulle vielä tänään liian vaikea, joten ajan tässä soneran postin kanssa vielä jonkin aikaa, kävin joku vuosi pari sitten keskustelun soneran kanssa, ja antoivat luvan ylläpitää kotipalvelinta ja myös käyttää sähköpostia harrastuksessa, mutta, täytyy varmaankin kohteliaasti päivitellä kyselyä säännöllisesti.
Ajan tässä soneran kanssa vielä jonkin aikaa, opiskelen hieman tuota MailServer linkkiä, mikä tuossa jo olikin, ja katselen sitten myös mitä palveluita on tarjolla postille netissä.
Edit.
Tämä nykyinen sivuni on jo kyllä ihan dedikoidussa palvelimessa.
Edit2.
Tuo SPAM kysymys, jos sitten myöhemmin laitan palvelimeen tuollaisen ihan kokonaisen mailserverin, niin, kuinka tämänkaltainen MailServer toimii, en täysin ymmärrä, miksi SPAM olisi ongelma, sillä ei ole tarkoitus että mahdolliset kyselijät lähettävät postia toisilleen, ainoastaan minulle ja minä heille, eli, eihän tuo SPAM silti voi kovin suuri ongelma olla, kait sen sitten aina huomaa onko liite tiedostoja vaiko ei, ja tavallinenkin roska posti on vain jotain tietojen kalastelua ja mainontaa, johonka ei tarvitse vastata ?
---