Kirjoittaja Aihe: 3d pinta vektoreista ?  (Luettu 1581 kertaa)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 661
    • Profiili
3d pinta vektoreista ?
« : 01.07.12 - klo:10.38 »
Tarvitsisin yksinkertaisen työkalun vektoridatan esittämiseen.
Materiaali on mittausdataa jossa X-koordinaatti on korkeus annetusta pinnasta.
Kuva on maastokarttadataa, jossa on korkeustiedot. Havaintopisteitä on tuhansia. Datan pystyn skaalaamaan haluttuihin yksiköihin ohjelmallisesti.

Mielessäni kuvittelen ohjelmaa, joka piirtää kunkin kolmen lähekkäin olevan pisteen kautta kolmikulmaisen pinnan ja mahdollisesti vielä rasteroi nämä pinnat.

M$:lla oli aikoinaan M$Officen sisään piiloon rakennettuna tälläinen ohjelma, jossa pystyi ikäänkuin lentämään pinnan yli. Peleissä tämänkaltaisia maastokarttoja näkee jatkuvasti.

Olen ohjelmoinut melkein kaikilla tunnetuilla ohjelmointikielillä, mutta en koskaan tämänkaltaista grafiikkaa. Ratkaisuksi sopii valmis ohjelma, aliohjelmakirjasto tai koodiesimerkki. Tuotos voi tulla ruudulle tai webbisivulle. Raha ei ole este -sitä ei ole ;)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16428
    • Profiili
Vs: 3d pinta vektoreista ?
« Vastaus #1 : 01.07.12 - klo:12.45 »
Jos tarvitset vain yksittäisiä kuvia tai videon, piirtäminen onnistuu helposti Blenderillä:

http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.4/Tutorials/Textures/Maps/Creating_a_Heightmap_from_a_Plane
http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro/Making_Landscapes_with_heightmaps

Tuohon saa tietysti vielä tekstuurin päälle toisesta kuvatiedostosta. Blenderissä on myös pelimoottori, jolla voi tehdä yksinkertaisen käyttöliittymän maisemassa liikkumista varten.


Toinen vaihtoehto on koodata ohjelma itse. Avainsana Linuxissa on OpenGL. Pienikokoisen korkeuskartan ja tekstuurin piirtäminen on sinänsä helppoa, mutta OpenGL:n perusteiden omaksumiseen on varattava hieman aikaa. Ohjeita ja esimerkkejä löytyy netistä:
http://www.opengl.org/wiki/Getting_Started#Tutorials_and_How_To_Guides

Ainakin tämä kirja vaikuttaa mukavalta:
http://www.arcsynthesis.org/gltut/

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: 3d pinta vektoreista ?
« Vastaus #2 : 02.07.12 - klo:17.31 »

Yksi mahdollisuus on tuoda pisteet meshlabin kautta Blenderiin, jolloin jälkikäsittely on helppoa.

http://blenderartists.org/forum/showthread.php?200435-XYZ-into-Blender-2.5
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori