Minulla on ollut vanhassa HP Vectra koneessa asennettuna Ubuntun versio 10.04. LTS. Muuten on toiminut vaatimattomassa koneessa kohtuullisesti, mutta nopeutta saisi olla internet-käytössä enemmän. Kun muistia ei voi lisätä eikä prosessoria vaihtaa, kiinnitin huomiota näytönohjaimeen. Näytönohjaimena toimii (emolevyllä) Matroxin piiri, omaa muistia vain 8 megaa. Koneessa on 2 vapaata PCI-korttipaikkaa. Olen kokeillut vanhaa ATI:n 9200 PCI-väyläistä, 128 megan muistilla varustettua korttia koneeseen. Kone käynnistyy normaalisti ja näytölle tulee näkyviin järjestyksessä ensimmäinen sivu mutta lataus pysähtyy siihen. Ilmeisesti Ubuntun tarvitsema ohjaintiedosto puuttuu ?
Olen pakettienlatausohjelmalla kokeillut useita eri ohjaintiedostoja tuloksetta ? Tämä keskustelualueen ohjeilla en ole päässyt eteenpäin, koska tiedostoja pitäisi tekstitasolla muuttaa ja osaa ko. ohjeissa mainituista tiedostoista en ole koneesta paikantanut ! Mm. hakemisto /etc/x11 löytyy, mutta siellä ei ole tiedostoa xorg.conf, johon pitäisi tarvittaessa tehdä tekstitasolla muutoksia. Ko.tiedostoa en ole löytänyt muistakaan hakemistoista ! Missä vika ?
Kokeilin koneessa vanhaa SiS-näytönohjainkorttia, se toimi heti, mutta muistia siinä oli vielä vähemmän Matroxin näytönohjaimessa, joten se oli vielä hitaampi. Kokeilu todisti kuitenkin sen, että PCI-väyläinen näytönohjain ko. korttipaikassa toimii. Koneen Setup-ohjelman kautta tehtävät muutokset eivät vaikuta toimintaan.
Pakettienlatausohjelmalla olen kokeillut mm. keskustelupalstalla esitettyä fglrx-ohjainta ja ATI:omaa suljettua ohjainta ym.