...
Windowsin orjana olen tottunut työpöydällä oleviin ohjelmien pikakuvakkeisiin.
4) Miten saan Unityn (ilmeisesti tästä on kyse) työpöydälle ohjelmien pikakuvakkeita?
En suosittele. Unityn palkkiin saat hiiren oikealla napilla lisättyä ja vastaavasti turhia poiskin - nämä ikonit ovat huomattavan monikäyttöisiä.
Unityn Dashilla saat erittäin nopeasti haettua viimeksi käytetyt (Windows/Super -näppäimelläkin suoraan). Haulla saat haettua ryhmittäin - tiedostotkin.
Kuvakkeet työpöydällä ovat käytännössä turhia ja hyvin rajoittuneita Unityn ikoneihin nähden.
Olen tottunut siivoamaan järjestelmän jättämiä jälkiä mm. ohjelmien rekisterisotkuja, temppejä ja turhan isoksi paisuneita lokeja.
Ei ole mitään siivottavaa. Deframentointi - ei tarvetta koska levy ei pirstaloidu. Rekisteri ei mene solmuun koska on keskitetty pakettien asennusjärjestelmä yms. Ei ole useampia temppejä ja se ainoa tyhjennetään bootissa. Logit eivät normaalisti kasva rajattomasti. Ohjelmista ei tavallisesti jää rippeitä levylle johtuen pakettiasennusjärjestelmästä.
6) Miten Ubuntusta "pidetään huolta"? (palomuurin olen jo onnistunut asentamaan ja ottamaan käyttöön)
Ei ole mitään "huolehdittavaa" erikseen. Palomuuri on ihan turha, koska portit eivät ole levällään maailmalle oletuksena. Ainoastaan serveriohjelmien ja yhteysohjelmien kanssa pitää sitten tähän kiinnittää huomiota, mutta ei normaalissa työasemakäytössä.
Ainoa "huolehdittava" on turvapäivitysten asentaminen. Sekin tapahtuu keskitetysti kaikille Ubuntun ohjelmille samalla kertaa, joten on mahdollisimman helppoa. Tämä on ainoa yhteinen huolenaihe, mutta helpommin tehtävissä.