Olen saanut Ubuntulla näkymään käytännössä kaikki videot, joita olen yrittänyt katsoa - myös digiboksilla nauhoitettuja videoita, joita en ole saanut näkymään Windowsilla. Monenlaisia kodekkeja on tosin pitänyt asentaa, mutta se on ollut aika helppoa. Netistä löytyy ohjeita. Josssakin vaiheessa asensin jotkut "ugly"-paketit, ja niiden avulla taisin juuri saada näkyviin edellä mainitut TV-ohjelmat.
Videosoittimissa olen huomannut sen, että Xine pyörittää parhaiten HD-videota (.mts) heikohkossa koneessa.
Videoeditoreista olen kokeillut yleisimpiä eli Open Shottia ja Pitiviä ja Cinelerraa ja Kdenliveä sekä ehkä vielä jotain muuta. Pari vuotta sitten olin siinä käsityksessä, että videoiden editoiminen Linuxilla on lähes mahdotonta, vaikka jotkut sitä harrastavatkin. Asensin ensimmäisen Ubuntun vuoden 2009 alussa, ja meni kuukausia ennen kuin sain aikaan ensimmäiset surkeat videopätkät. Surkeat siinä mielessä, että niissä oli monenlaisia vikoja. Otoksien välit olivat mitä sattuu, ja videon loppuun tuli useita sekunteja mustaa tyhjää ruutua jne. Editorit kaatuivat koko ajan. Käänne parempaan tapahtui joskus vuoden 2010 aikana. Uusilla kevyillä editoreilla Open Shotilla ja Pitivillä sai jo jotain aikaan. Ratkaiseva asia oli mielestäni kuitenkin Kdenliven kehittyminen siihen pisteeseen, että sillä voi jo tehdä videoita ilman että se koko ajan kaatuilisi. Vuonna 2011 tein sillä jo videoita täyttä päätä, ja juuri nyt siitä näytti taas päivittyneen uusi versio. HD-videot onnistuvat hyvin. Kokeilujeni perusteella pidän Kdenliveä parhaana Linuxissa toimivana videoeditorina. Ei se tietenkään vedä vertoja Windowsissa toimiville kalliille videoeditoreille, mutta ilmaisohjelmista sen on mielestäni paras. Windowsin puolella ei edes taida olla mitään samantasoista ilmaista ohjelmaa.