Kirjoittaja Aihe: Käynnistysaika  (Luettu 2022 kertaa)

arsi

• Käyttäjä
    • Profiili
Käynnistysaika
« : 30.04.12 - klo:11.44 »
Pöytäkoneessani u-12.04 käynnistyy noin minuutin.
Kone on "nykyaikainen AMD neljäydin" Onko tavanomainen aika?
Käynnistettävät sovellukset 3 kpl.

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Käynnistysaika
« Vastaus #1 : 30.04.12 - klo:12.48 »
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13017.0

Tuolta voi vertailla ja päätellä itse.

odysseus

• Vieras
« Vastaus #2 : 30.04.12 - klo:17.56 »
Ei tuo normaalilta kuulosta.

Mulla kone suht kova: AMD Phenom II 6 core ja systeemilevynä Kingston 64GB SSD ja sen lisäksi koti 1TB SATA2 (ja 2 muuta Teran levyä), muistia DDR3 8GB.... Käyttiksenä tässä tosin Fedora 16 (Gnome 3 + Cinnamon). Alla käynnistetään kuitenkin "kaikenmaailman palvelin- ja ohjelmistokehityskalut", eli ainakin httpd, mysqld jne jne..

Kone käynnistyy (bios latausten jälkeen) login ruutuun 8 sekunnissa ja salasanan syötön jälkeen työpöytä valmiina 3 sekunnissa.

Ja täytyypä tähän hengenvetoon samalla kehua tuota Cinnamonia!
Gnome 3:n jälkeen olen ollut 100% XFCE:ssä, mutta tämä muuttaa kaiken.

Ubuntussa ärsyttävän Unityn tilalle näin:

Koodia: [Valitse]
sudo add-apt-repository ppa:merlwiz79/cinnamon-ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install cinnamon

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 30.04.12 - klo:18.03 »
Perinteisellä kiintolevyllä ainakin minun Nattystä asti päivitelty koneeni käynnistyy vajaaseen minuuttiin, joten en näe tuossa käynnistys ajassa mitään kovin ihmeellistä. Koneesta löytyy AMD:n neliydin ja Nvidian näytönohjain suljetuilla ajureilla (tällä on merkitystä X:n käynnistymisnopeuteen).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

japfin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.04.12 - klo:21.22 »
Oma 2003 ostettu P4 2.5GB muistilla käynnistyy 50 sekunnissa automaattisella kirjautumisella. Edellinen 11.04 käynnistyi gnome2een 60 sekunnissa.

Viva Unity! Aivan loistava!!!

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 30.04.12 - klo:22.13 »
Tavalliselle kiintolevylle aika normaalilta kuulostava aika. SSD:llä nyt boottaa jopa win7 jokusine ohjelmineen puoleen minuuttiin.

odysseus

• Vieras
« Vastaus #6 : 01.05.12 - klo:12.06 »
OK, taitaa olla tuo SSD se taikasana!

Nyt kirjoittelen tätä "tuunatulla" Asus EePC:llä, eli 1GB RAM ja sisään pukattu samanlainen 64GB Kinston SSD, kuin pöytäkoneessani oleva. Boottiaika oli (kokeilin juuri) 15 sekuntia loginiin ja siitä desktopille 4 sekuntia. Tuota RAMmia saisi tosin olle se toinenkin giga...

Mitä tästä opimme: Kannattaa uhrata pienikokoiseen SSD:n ja systeemi sekä bootti sinne. Koti sitten perinteiselle levylle jos tilaa on. Läppärissä tietty ei noita levypaikkoja pahemmin ole, mutta olen selvinnyt tällä 64G:n levyllä aivan hyvin silloin kun minikannettavalle on tarvetta.