(koska 10.04:ssä on paljon hyviä puolia, mm. yläpalkissa näkyvä päivämäärä).
Saat yläpalkkiin tuon kellon ajan jos siirryt esim Cairo-dockin käyttöön 12.04:ssa.
Ubuntuun voi asentaa gnome-panelin ja siihen voi sitten lisätä sen tutun kellon.
Päivämäärä näkyi yläpalkissa jonkin asennetun "apletin" avulla, mutta jossakin vaiheessa tuli ilmoitus, että lisuke on tullut epävakaaksi, ja se poistetaan. Ja sinne se meni. Klikkasin ehkä OK. En ymmärrä syytä, miksi päivämäärä on poistettu vakiotyöpöydästä. En ole niin hyvin ajasta selvillä, että muistaisin joka ikinen kerta, että monesko päivä tänään on. Niinpä se pitää katsoa avaamalla kalenteri.
Pieni mutta harmillinen kiusa.
Jakeluja pitää tietenkin uudistaa aikaa myöten (tarkoitan asentaa omalle koneelle uusi versio), mutta olen ilmeisesti jonkin verran retrohenkinen, enkä oikein mielelläni vaihda tuttua asiaa tuntemattomaan, varsinkin jos olen käyttänyt aikaa olemassaolevan viilailuun ja virittelyyn. Tuntuu, että kaikki työ menee hukkaan, jos asetuksien säätäminen pitää taas aloittaa alusta.
Kun asensin viime kesänä Ubuntun Sony -läppäriin, äänet eivät kuuluneet alussa lainkaan. Meni kauan ja vaati neuvojen kysymistä monesta paikasta ennen kuin sain äänen kuulumaan kuulokkeista. Skype-puhelut kuulokemikrofonin kanssa eivät vieläkään onnistu, mutta siinä asiassa olen jo luovuttanut.
Kaksi vuotta sitten (toukokuussa) asentamani Ubuntun virittelyssä sain viimeisen asian eli langattomaan verkkoon kytkeytymisen (puoliautomaattisesti) toimimaan vasta nyt tällä foorumilla saamieni ohjeiden avulla (kiitos paljon, kuka niitä ohjeita antoikin).
Kun asentaa koneeseen uuden version käyttöjärjestelmästä, tuntuu että romuttaa kaiken sen työn, minkä on suurella vaivalla tehnyt. Se on vähän kuin purkaisi talon, jonka juuri on saanut valmiiksi. On tietenkin mahdollista käyttää päivitysasennusta (käytin sitä toukokuussa 2010, koska entinen versio ehti olla koneessa vain reilun kuukauden), jolloin jotain vanhaa säilyy. Mutta jos versioiden välillä on kulunut aikaa, koko homma on pantava uusiksi. Tietenkin näin on joskus ehkä tehtävä, mutta mielellään vasta sitten, kun se on ehdottoman välttämätöntä. Muulloin kannattaa noudattaa insinöörin ohjetta: "Älä koske toimivaan systeemiin". Ellei sitten halua räplätä räpläämisen innosta - tällaistakin tulee joskus harrastettua.
Windowsin olen joutunut joskus asentamaan välttämättömyyden pakosta uudestaan, koska entinen kokoonpano on ollut niin takkuinen. Yleensä olen samalla formatoinut kovalevyn niin, että kaikki roina poistuu.
P.S. Tätä kirjoittaessani näyttö on välkähdellyt omituisesti muutaman kerran. Mikähän uusi ongelma koneessa nyt lymyää. Samanlaista välkähtelyä ei ole koskaan aikaisemmin esiintynyt (tunne on sellainen, että näyttö voisi hyytyä tai Gnome romahtaa minä hetkenä tahansa).