Kirjoittaja Aihe: Tietokoneen käynnistysongelma  (Luettu 7618 kertaa)

vartsu

• Käyttäjä
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Tietokoneen käynnistysongelma
« Vastaus #20 : 30.01.12 - klo:22.36 »
Kuinka terveellistä tuo hotswappaaminen mahtaa olla tavan kotikäyttöön tarkoitetuilla levyillä ja emolla?
Palvelinpuolellahan rauta ja levyt yleensä tulee hotswappia mutta näissä kuluttaja kamoissa en ole moista
ominaisuutta nähnyt ainakaan mainostettavan.
Tuli vaan mieleen ettei mene emolta ohjain kanttuvei jossain välissä, aikoinaan tuo oli ehdottomasti kiellettyä.
En tiedä onko sitten kehitys kulkenut ja minä tippunut kelkasta  ;D
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #21 : 30.01.12 - klo:22.43 »
Kuinka terveellistä tuo hotswappaaminen mahtaa olla tavan kotikäyttöön tarkoitetuilla levyillä ja emolla?
Palvelinpuolellahan rauta ja levyt yleensä tulee hotswappia mutta näissä kuluttaja kamoissa en ole moista
Tuli vaan mieleen ettei mene emolta ohjain kanttuvei jossain välissä, aikoinaan tuo oli ehdottomasti kiellettyä.
En tiedä onko sitten kehitys kulkenut ja minä tippunut kelkasta  ;D

SATA-ohjaimet on suunniteltu siihen, tosin kaikki eivät kai sitä pakosti tue, mutta esimerkiksi eSata on ihan tavallinen SATA vain erilaisella liittimellä. IDE-levyjä ei kannata yrittää hotswapata. Ja tuo palvelimenikin on ihan perus pöytäkone, tosin rakennettu erilaiseen koteloon. Itse kyllä irroitan tiedostojärjestelmät ja saatan ajella synciäkin ennen kuin irrotan mitään.

Muokkaus:
Joo ei ole vaadittu, mutta kyllä tuo useimmista löytyy, ainakin oman kokemuksen perusteella.
http://en.wikipedia.org/wiki/SATA#Hotplug
« Viimeksi muokattu: 30.01.12 - klo:22.48 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

vartsu

• Käyttäjä
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
« Vastaus #22 : 30.01.12 - klo:22.48 »
En tiedä onko sitten kehitys kulkenut ja minä tippunut kelkasta  ;D

SATA-ohjaimet on suunniteltu siihen, tosin kaikki eivät kai sitä pakosti tue, mutta esimerkiksi eSata on ihan tavallinen SATA vain erilaisella liittimellä. IDE-levyjä ei kannata yrittää hotswapata. Ja tuo palvelimenikin on ihan perus pöytäkone, tosin rakennettu erilaiseen koteloon. Itse kyllä irroitan tiedostojärjestelmät ja saatan ajella synciäkin ennen kuin irrotan mitään.

Juu tottahan tuo taitaa olla. Nyt kun tarkemmin ajattelen. Tuo eSata oli hyvä muistutus :) Noinhan se menee.
Muistikuvat taitavat olla vielä tosiaan tuolta IDE ajalta, taidan joutaa museoon  ::)
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

tomilli

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #23 : 06.04.12 - klo:06.07 »
Palaanpa vielä tähän vanhaan aiheeseen. Vika oli rautapuolella ja ilmeisesti emolevyssä. Lopulta kone ei jaksanut käynnistyä enää ollenkaan ja virtalähteen mittaus oli ok joten mätää oli todennäköisesti emossa.
Hommasin samantien toisen pöytäkoneen ja siirsin siihen kovon ilman mitään asennuksia. Enää käynnistysongelmaa ei ilmene.
Olisiko joku komponentti vedelly viimeisiään aiheuttaen nuo oireet.