Kirjoittaja Aihe: Thunderbirdin lightning-pluginia ei löydy [RATKAISTU]  (Luettu 2294 kertaa)

OJK

• Käyttäjä
    • Profiili
Pahoittelen heti kärkeen, jos kyselen paljon kysyttyä ja vastattua. Etsin foorumilta, mutten löytänyt mitään juuri tällaista ongelmaani vastaavaa.

Elikkäs, asensin Thunderbirdin ja suomen kielen paketin Ubuntu 10.04:ääni. Kaikki meni ok ja ohjelma näytti hyvältä. Tarvitsen kuitenkin aina sähköpostin kanssa myös kalenteria ja olen Evolutionissa pitänyt siitä, että kalenteri on saatavissa yhdellä napin painalluksella.
Asensin Thunderbirdin Ubuntun graafisen sovellusvalikoiman kautta. Ensin lisäsin oikean PPA:n.
Saadakseni Thunderbirdiin kalenterilaajennuksen menin Ubuntun sovellusvalikoimaan (huom! suomenkielinen käyttis + siis myös Thunderbird) ja hakusanalla 'Thunderbird' hain lightning-laajennuksen näkyviin. Mutta, sovellustietojen yhteydessä ei ole lainkaan ikkunan oikeassa reunassa 'Asena'-painiketta. 'Lisätietoja'-painike kyllä näkyy.
Menin Synapticiin ja hain sekä 'Thunderbird' että 'Lightning' -hakusanoilla. En saanut mitään järkeen käypää kaivettua esiin.

Mistä tämä johtuu? Mahtaisiko johtua suomenkielisestä Thunderbirdistä?
Mikä neuvoksi, miten saan Thunderbirdiini Lightning-laajennuksen?
Huom! Ubuntu-vuosistani huolimatta olen onneton päätteellä. Suosin graafista käyttöliittymää ohjelma-asennuksissa.
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo:19.24 kirjoittanut OJK »

jekku

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Thunderbirdin lightning-pluginia ei löydy
« Vastaus #1 : 31.01.12 - klo:05.59 »
Pahoittelen heti kärkeen, jos kyselen paljon kysyttyä ja vastattua. Etsin foorumilta, mutten löytänyt mitään juuri tällaista ongelmaani vastaavaa.

Elikkäs, asensin Thunderbirdin ja suomen kielen paketin Ubuntu 10.04:ääni. Kaikki meni ok ja ohjelma näytti hyvältä. Tarvitsen kuitenkin aina sähköpostin kanssa myös kalenteria ja olen Evolutionissa pitänyt siitä, että kalenteri on saatavissa yhdellä napin painalluksella.
Asensin Thunderbirdin Ubuntun graafisen sovellusvalikoiman kautta. Ensin lisäsin oikean PPA:n.
Saadakseni Thunderbirdiin kalenterilaajennuksen menin Ubuntun sovellusvalikoimaan (huom! suomenkielinen käyttis + siis myös Thunderbird) ja hakusanalla 'Thunderbird' hain lightning-laajennuksen näkyviin. Mutta, sovellustietojen yhteydessä ei ole lainkaan ikkunan oikeassa reunassa 'Asena'-painiketta. 'Lisätietoja'-painike kyllä näkyy.
Menin Synapticiin ja hain sekä 'Thunderbird' että 'Lightning' -hakusanoilla. En saanut mitään järkeen käypää kaivettua esiin.

Mistä tämä johtuu? Mahtaisiko johtua suomenkielisestä Thunderbirdistä?
Mikä neuvoksi, miten saan Thunderbirdiini Lightning-laajennuksen?
Huom! Ubuntu-vuosistani huolimatta olen onneton päätteellä. Suosin graafista käyttöliittymää ohjelma-asennuksissa.

Kokeile kuitenkin päätteessä,
sudo aptitude search lightni
Minulle tulee kiltisti:
p   lightning                                                    - library for assembly code compilation at runtime 
Ja yllättäen sama osuma kun hakee
sudo aptitude search Lightni

welmar

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.01.12 - klo:11.18 »
Saat sen asennettua thunderbirdistä käsin Työkalut>lisäosat>Lataa lisäosia

OJK

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.02.12 - klo:17.59 »

Kokeile kuitenkin päätteessä,
sudo aptitude search lightni
Minulle tulee kiltisti:
p   lightning                                                    - library for assembly code compilation at runtime  
Ja yllättäen sama osuma kun hakee
sudo aptitude search Lightni

Kiitos neuvosta. Juuri tuon verran osaan päätteessä tehdä eli kopioida suoraan, mitä on neuvottu ja saman tuloksenkin saan aikaiseksi. Mutta juuri sen takia suosin graafista käyttöliittymää, koska nyt minun on kysyttävä: Entä mitä tämän jälkeen? Saan siis päätteessä tuon edellä siteeratun näkyviin, mutta en osaa tehdä mitään sillä tiedolla  :(

EDIT: Ja tuohon welmarin ohjeeseen: Ilahduin ensin, että niinpä tietenkin, sieltähän Lightning asentuu näppärästi. Mutta ei. 'Lataa lisäosia' ei anna Lightningia lainkaan, ei hakukaan. 'Selaa kaikkia lisäosia' antaa ladata zipin koneelle, mutta enhän minä sitä siitä saa asentumaan.
Mozillan sivut antavat lisäosapaketin asentamisesta seuraavat ohjeet:
"In Mozilla Thunderbird, open Add-ons from the Tools menu. From the options button next to the add-on search field, select "Install Add-on From File..." and locate the downloaded add-on."
Mutta kun minulla ei näy mitään 'options'- sen paremmin kuin mitään muutakaan painiketta hakukentän vieressä!? Eli en oikein voi mistään valita 'Install Add-on From File...".

Eli ei oikein onnista...

EDIT 2: Ja kun kokeilen:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install lightning-extension
saan ilmoituksen:
"Pakettia lightning-extension ei löytynyt".

Eli PPA ei sisällä lightning-laajennusta?
Kannattaisiko minun tehdä nyt niin, että yrittäisin Thunerbirdin uudelleenasennusta päätteen kautta? Pitääkö vanha asennus ensin poistaa? Miten? Ubuntn sovellusvalikoiman kautta varmaan, mutta poistuuko koneeltani silloin kaikki kilkkeet?

EDIT 3: Ja vielä. Poistin Thunderbirdin, asensin sen päätteeltä uudelleen mozillateam-PPA:lta ja komensin viimeiseksi, kuten edellä kirjoitin:
sudo apt-get install lightning-extension
Tulos sama kuin edellä EDIT 2:ssa mainittu. Minulle ei haluta antaa lightning-laajennusta. Olen yhteiskunnallisesti arveluttava?
« Viimeksi muokattu: 02.02.12 - klo:18.33 kirjoittanut OJK »

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.02.12 - klo:18.42 »
Tuo saattaa olla vaikea löytää:

sudo apt-get install xul-ext-lightning
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

OJK

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.02.12 - klo:19.21 »
Tuo saattaa olla vaikea löytää:

Eipä auttanut tämäkään, vaikka asennus näytti päätteellä lähtevän onnistuneesti käyntiin. Pitää vielä ajan kanssa testata kunnolla, sillä tein asennuksen vähän kiireessä ja "toisella kädellä".
Palaan asiaan, mutta jostain syystä kyllä näyttää siltä, että Lightningia ei ole tarkoitettu minua varten.

Kertokaa joku, oletteko saaneet Thunderbirdin Lightning-laajennuksen suomenkielisenä toimimaan? Antaisi vähän uskoa tähän omaan yrittämiseen...

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.02.12 - klo:21.17 »
Kuva alla miltä se minulla näyttää kun asensin tuon lisukkeen, suomentaa en ole yrittänyt.

Edit:  Oma versioni ei ole aivan tuorein, täällä lisätietoa nykyisistä versioista:

http://www.mozilla.org/projects/calendar/releases/lightning1.0.html

Tämä koneeni on Natty, vanhempiin Ubuntu versioihin voi olla eri versiot pakettivarastoissa.  Saatat joutua joko turvautumaan johonkin PPA: han tai asentamaan ja ylläpitämään itse jos haluat tuoreempaa. En tiedä mistä versiosta lähtien suomennokset ovat mukana, suomennustiimi tietäisi tuon paremmin:

https://wiki.mozilla.org/L10n:Teams:fi
« Viimeksi muokattu: 04.02.12 - klo:21.50 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

mrl586

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.02.12 - klo:14.18 »
Lightningin saa suomenkieliseksi kielipaketilla, joka löytynee täältä[url] jostain l10n-loppuisesta kansiosta.

OJK

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.02.12 - klo:19.23 »

No niin, aiemmin kuvailemieni ongelmien jälkeen poistin Thunderbirdin koneeltani ja muiden kiireiden takia annoin koko asennusrupeaman olla rauhassa nämä väliviikot.

Tänään tuossa aikani ihailin ruutukaappauksia, joita ajaaskel oli keskusteluun laittanut. Lopulta päätin jälleen kokeilla asennusta, nyt Synapticin kautta.
Ja kas, kun valitsin Synapticissa Thunderbirdin, niin tuo edellä lainattu xul-ext-lightningkin näytti tarttuvan mukaan. Sen siis olin päätteen kautta käynyt viime rupeamassa asentamassa. Näytti siis viime rupeamalla juuri tuosta kiikastavan - tai pikemminkin sen puutteesta.

Eli nyt vain mennä surrautin Thunderbirdin liitännäisineen Synapticin kautta. Ja voi pojat, kun toimiikin hienosti!
Kiitos ajaaskel ja kaikki muut hyvistä neuvoistanne ja avustanne - jälleen. Joku päivä kun itse pääsisin sille tasolle, että voin neuvoa muita Ubuntu-maailmassa ensi askeleitaan haparoivia. Siksi paljon olen itse täällä hyviä neuvoja ja apua saanut  :)