Kirjoittaja Aihe: Vaikuttaa pahsti siltä, että Mythtv 0.24.1 on susi  (Luettu 1525 kertaa)

vtp

• Käyttäjä
    • Profiili
Lieneeköhän täällä ketään Mythtv:n käyttäjää? Epäilen, että ei kovin monta. Vaikka keskustelua ei syntyisikään, ajattelin silti ilmoittaa epätoivoisen kuukausien taisteluni kyseisen ohjelman kanssa.

Minulla siis HTPC ja laitteena vanhempi Shuttle xpc SN41G. Ei ole mikään tehomylly, mutta pitäisi normaali tv-käytössä olla ihan riittävä. Tähän olen asentanut tuoreimman "vakaan" 0.24.1 ja repoista tulee päivityksiä säännöllisesti.

Laitteen kanssa on alusta saakka ollut merkittäviä ongemia. Kaikki eivät suoranaisesti liity mythtv:hen, vaan osa ihan rautatason epäyhteensopivuutta. En jaksa niitä nyt luetella tässä, koska kuuluisi enemmän tuonne laitealueelle. Tämä vika, johon kritiikki kohdistuu on ihan softasta itsestään johtuva. Siitä on tehty bugiraporttikin: http://code.mythtv.org/trac/ticket/9704

Minun tilanteessani tuo teki laitteesta lähes käyttökelvottoman. Jos satuit katsomaan live-tv:tä ja samaan aikaan lähti nauhoitus, lähes takuuvarmasti mythbackend lukkiutui. Tämä tarkoitti sitä, ettei se enää ottanut vastaa mitään uusia pyyntöjä ja jos olisi ollut nauhoitus alkamassa, niin se ei tietysti alkanut. Lukkiutumisia tuli useita kertoja viikossa, vaikka ei edes yrittänyt katsoa tv:tä. Nauhoituksia jäi menemättä tuon takia. TV:n katsominekin yksinään jonkun aikaa saattoi aiheuttaa jumituksen. Ainoa tilanne toipua tästä oli tehdä päätteessä komento: sudo service myth-backend restart. Jos oli huono tuuri, niin lukkiutuminen saattoi tapahtua muutaman minuutin päästä uudelleen.

Muutamia päiviä sitten löysin jälleen tuon bugiraportin, jota olin selaillut jo aiemminkin. Koska tuo oli niinkin vanha ja liitteenä oli backportattu korjaus 0.24:een, niin ajattelin että korjaukset ovat takuulla jo menneet versioon, joten ei tuo voi olla ongelmian syynä. Eräs päivä kuitenkin hain sorsat koneelle ja aloin tutkia. Ihmettelin kovasti, ettei korjauksesta ollut tietoakaan. Siispä rupesin itse patchaamaan sitä. Patchi meni kivuttomasti sisään ja käännöskin, muttei ollut kovinkaan toimiva. SQL-kannan connecti muuttuu patchissa sen verran, että osa koodista menee rikki. Tähän on tehty muutos, jota ei ole yritettykään backportata 0.24.1 -versioon: http://code.mythtv.org/trac/ticket/9704#comment:47

Rupesin taas itse hommiin, eli pienin muutoksin sain tuon isutettua 0.24.1:seen. Käännös meni taas läpi. Nyt tilanne alkoi näyttää hyvin valoisalta ja kaikki tuntuu toimivan.

En voi käsittää, miksi järjestelmän toimivuuden kannalta kriittinen korjaus makaa jossain kuukausitolkulla! Bugiraportti on avattu 8 kuukautta sitten ja viimeinen kommentti on kirjoitettu 3 kuukautta sitten. Sen jälkeen ei ole tapahtunutkaan mitään. Tällaisenaan en voi suositella 0.24.1:stä kenellekään. Jos on yksi nauhoitus päivässä, ei mainosten merkkauksia, ei tv:n katselua suorana, niin saattaa pysyä vakaana. Heti jos tulee rinnakkaisuutta, niin backend-prosessi käy epävakaaksi.

Lopuksi vielä haluan sanoa, ettei kritiikki ole kohdistettu millään lailla Ubuntuun eikä Linuxiin yleensäkään. Päinvastoin, minulla on erittäin positiivisia kokemuksia esimerkiksi Linuxin käytöstä kuvankäsittelyssä. Kaikki toimii hienosti värinhallintaa myöten. Minä esimerkiksi käsittelen kuvia kalibroidulla näytöllä ja saan riittävän samanlaista jälkeä paperille. Tämä Mythtv näyttää nyt olevan kuitenkin musta lammas joukossa. En edes jaksa miettiä sitä työmäärää, joka on kulunut sen kanssa ähellellessä.

EDIT: Korjaavat laitoin korjaavat patchit liitteeksi, mikäli joku muukin haluaa niitä hyödyntää.
« Viimeksi muokattu: 10.12.11 - klo:12.31 kirjoittanut vtp »