Kirjoittaja Aihe: USB-kovlevyn oikeudet  (Luettu 1573 kertaa)

reiros

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
USB-kovlevyn oikeudet
« : 01.11.11 - klo:17.59 »
Mulla on kone johon laitoin Winukan rinnalle Xubuntu11.10  ja hienosti toimii. Ongelma on se, että kun mulla on USB-kovo, jolla on vanhoja kuvia ja se on alustettu ntfs:ään.
Mulla kaikki toimii OK mutta toinen käyttäjä ei saa liitettyä kovoa eikä katseltu niitä kuvia.

Olen kahlaillut noita vanhoja säikeitä ja muutakin asiaan liittyvää mutta näillä taidoilla en pysty asiaa ratkaisemaan. Levy on jaettu kahteen osioon ja omistajana on root. Ryhmäksi on asetettu minun käyttäjätunnukseni, joten pääsen sinne katsomaan mutta kun se toinen käyttäjä ei.
Mitenkä saan muutettua joko omistajaa tai ryhmää niin että kaikki käyttäjät voiva niitä kuvia katsella?

Wille Kuutinkin uudempa kirjaa lueskelin mutta aihetta oli aika suppeasti siinä käsitelty (oikeastaan suora kopio v.2007 kirjastaan). Olisi varmaan tarpeen kokeilla enempi tuon konsolin käyttöön, nyt se on jäänyt sellaiselle copy/paste linjalle ja sillä pärjännyt. 
Nyt kaipaisin pika-apuna neuvoa tämän ongelman ratkaisemiseksi. USB-kovalevyn oikeudet :)

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: USB-kovlevyn oikeudet
« Vastaus #1 : 01.11.11 - klo:22.25 »
Näitten komentojen kanssa tulee olle sitten tarkkana.

Avaa terminaali, kirjoita: sudo chmod 777 -R "raahaa tähän usb-kovalevyn sisältö tiedosto hallinnasta tai kovalevyn osoite, ei hakasia :) "

Tällä koko usb-kovalevyn tiedostojen oikeudet muuttuvat avoimiksi kaikille.  Ole varovainen jos eksyt muuttamaan muita tiedostoja voit saada ubuntusi sekaisin.
« Viimeksi muokattu: 01.11.11 - klo:22.27 kirjoittanut Daneli »