Kirjoittaja Aihe: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen  (Luettu 11871 kertaa)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4241
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #20 : 20.08.06 - klo:11.31 »
Selaimesta vielä: ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/
tuolta löytyy Phoenix ja Firebird eri versioita = kun "Firefox" vielä oli nopea ja kevyt.
No on siellä myös Firefoxin vanhoja versioita, 0.8 muistaakseni oli hyvä vielä?
Kokeilin jo Phoenix 0.5:sta, ei toimi, joku SpiderMonkey JS-kirjasto puuttuu ja Dapperille en sitä löytänyt,
Edgylle kylläkin, vaan se ei tietenkään asennu. Joten Firefox 0.8:a testaamaan. :)


edit: Ff 0.8 toimii heittämällä, paketti purkaen ja ./firefox komento ja käynnistyy todella nopeasti!
Näin se kehitys kehittyy, päin peetä joskus, eli lähes aina.  8)

ps. Gtk2 versio tuosta 0.8 on jopa hienomman näköinen kuin uusinkaan nykyinen versio,
ja mikä parasta menufontit on oikean kokoiset, toisin kuin nykyisessä.
Koodia: [Valitse]
wget ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/0.8/firefox-0.8-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz
tar xvzf firefox-0.8-i686-linux-gtk2+xft.tar.gz
cd firefox
./firefox
« Viimeksi muokattu: 20.08.06 - klo:12.20 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #21 : 20.08.06 - klo:12.17 »
edit: Ff 0.8 toimii heittämällä, paketti purkaen ja ./firefox komento ja käynnistyy todella nopeasti!
Näin se kehitys kehittyy, päin peetä joskus, eli lähes aina.  8)

miten sen nyt ottaa...
itse olen käyttänyt firefoxia versiosta phoenix 0.3 ja jokainen uusi versio on minusta tuonut mukanaan jotain hyödyllistä. tietty jos ominaisuuksia ei kaivata niin dillohan on vielä paljon nopeampi kuin phoenix ikinä.

jos pelkkää latausnopeutta ja resurssien kuluttamista katsoo, niin tokihan vaikka photoshop 3 oli paljon parempi kuin nämä uudet bloatit. mitä niitä käyttämään kun PS3:n saa tosi halvallakin.

tietty vanhojen versioiden haikailijoiden kannattaa sitten pitää mielessä myös se, että ne pitävät sisällään paljon bugeja jotka on uudemmista versioista korjattu ja varsinkin ne tietoturvakorjaukset saattavat kiinnosta osaa porukasta.

ja edelleen mitä tulee operan ja firefoxin resurssien viemiseen, niin ainakaan minä en äkkiseltään huomaan opera 9:n ja firefox 2.0beta1:n välillä mitään eroa, enkä muuten huomannut edellisilläkään versioilla.
Janne

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4241
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #22 : 20.08.06 - klo:12.35 »
tietty vanhojen versioiden haikailijoiden kannattaa sitten pitää mielessä myös se, että ne pitävät sisällään paljon bugeja jotka on uudemmista versioista korjattu ja varsinkin ne tietoturvakorjaukset saattavat kiinnosta osaa porukasta.
Tarkoitus onkin saada toimiva selain vanhaan koneeseen, näin sen kenties saa, ja saakin.
Uusimmilla, turhia ominaisuuksia pullistelevilla möhköversioilla ei tee mitään siinä suhteessa.  ;)


edit: 0.8 vasemmalla 1.5.0.5 oikealla, ulkonäöllisestikin kehitys on mennyt huonompaan suuntaan (minusta),
kuvassa näkyy myös hiukan muistiasiaa. Ff 1.5.x Gtk-menufonttikoko -bugi näkyy hyvin sekin.

« Viimeksi muokattu: 20.08.06 - klo:13.08 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

juyli

  • Vieras
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #23 : 20.08.06 - klo:15.55 »
tuolta löytyy Phoenix ja Firebird eri versioita = kun "Firefox" vielä oli nopea ja kevyt.
No on siellä myös Firefoxin vanhoja versioita, 0.8 muistaakseni oli hyvä vielä?


Olivat toki hyviä ja nopeita, mutta... osa selainpäivityksistä liittyvät tietoturvaan,
joten itse en suosittelisi vanhojen selainversioiden käyttämistä.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #24 : 20.08.06 - klo:18.30 »
Miten olisi elinks  ;D sudo aptitude install elinks  ;) (kannattaa kokeilla joka tapauksessa)
Ei taida oiken tuossa flashit yms jyllätä (siis upotettuna), mutta Galeonissa hommat toimii ja
silmiini ei osunut vielä tätä  selainta ehdotusten joukosta. Suosittelisin.
« Viimeksi muokattu: 20.08.06 - klo:18.40 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #25 : 20.08.06 - klo:18.57 »
Ja tota firefoxin ulkonäköähän voi muuttaa erilaisilla teemoilla.

Muuten, voiko server-asennusta tehdä desktop-levyltä laittamalla jotain boottiparametrejä jne?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #26 : 20.08.06 - klo:22.16 »
Ja tota firefoxin ulkonäköähän voi muuttaa erilaisilla teemoilla.

Muuten, voiko server-asennusta tehdä desktop-levyltä laittamalla jotain boottiparametrejä jne?
Mun mielestä siinä valikossa oli se mahdollisuus.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #27 : 20.08.06 - klo:22.21 »
Miten olisi elinks  ;D sudo aptitude install elinks  ;) (kannattaa kokeilla joka tapauksessa)

elinks on toki hyvä ja framebufferissa sillä taisi saada kuvatkin näkymään ;)

Galeonissa hommat toimii ja silmiini ei osunut vielä tätä  selainta ehdotusten joukosta. Suosittelisin.

galeon oli kai ihan hyvä selain. minusta se oli hitusen sekava, mutta muuten ihan ok. tosin viimeeksi kun minä olen ko. selaimesta kuullut, niin silloin oli puhetta, että galeon-kehittäjät löisivät galeonin tiimoilta hanskat naulaan ja alkaisivat kehittämään epiphanya. toki epiphanyyn oli tarkoitus saada kaikki galeonin tärkeimmät ominaisuudet plugineina.
Janne

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #28 : 22.08.06 - klo:21.26 »
Itse olen asennellut ihan itte Ubuntua 6.06LTS alternate-versiona vanhoihin 300-400 MHz -koneisaiin. Havaintona on, että hyvin toimii jopa 128M muistilla, kun pitää yhden käyttäjän kerrallaan. Useimmat ovat olleet 256M keskusmuistilla, ja niissä pyörii vähän jouhevammin. Perusversio siksi, että käyttäjät ovat olleet perus windows-kokemuksella ja sekä ATK,- että englannin kieli tuottaa tuskaa. Xubuntua olen pyörittänyt jopa livenä 450MHz/192MB läppärissä, ja kun bootista selvittiin niin oli ihan käytettävä. Ubuntun live on sen verran raskas, ettei sen käynnistyksestä tule oikein mitään 256MB -muistisilllakaan, siksi alternate-asennus.

Terveisin

Jallu59
wanhempi bitinpurija
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #29 : 24.08.06 - klo:09.30 »
ja edelleen mitä tulee operan ja firefoxin resurssien viemiseen, niin ainakaan minä en äkkiseltään huomaan opera 9:n ja firefox 2.0beta1:n välillä mitään eroa, enkä muuten huomannut edellisilläkään versioilla.

50 sivua (tabia) auki molempiin ja rupeaa erot näkymään.
Registered Linux user #186837

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #30 : 24.08.06 - klo:11.06 »
ja edelleen mitä tulee operan ja firefoxin resurssien viemiseen, niin ainakaan minä en äkkiseltään huomaan opera 9:n ja firefox 2.0beta1:n välillä mitään eroa, enkä muuten huomannut edellisilläkään versioilla.

50 sivua (tabia) auki molempiin ja rupeaa erot näkymään.
Mihin ihmeeseen tarvitse 50 tabiä auki?  :D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #31 : 24.08.06 - klo:11.27 »
50 sivua (tabia) auki molempiin ja rupeaa erot näkymään.

juu, kieltämättä kokeilin vain ~20 tabilla... pitänee testata jossain vaiheessa, joskaan tuo ei ole minulla kovin yleinen käyttötilanne.
Janne

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Re: Mahdollisiman kevyt kokonaisuus vanhaan 400 mHz Pena II:seen
« Vastaus #32 : 24.08.06 - klo:16.53 »
Mihin ihmeeseen tarvitse 50 tabiä auki?  :D

Jos kerron voin joutua likvidoimaan sinut ;D
Registered Linux user #186837