Eli päätin päivittää vanhan 10.04. uudempaan versioon. Normaalin tavan mukaan nostin sen ensin 10.10. ja yritin uudelleenkäynnistää. Lopputulemana se, että näyttö pysyi pimeänä. Se ei minua yllättänyt, sillä koneen sisällä on Ati Radeon, jonka kanssa olen tapellut aikaisemminkin.
Päätin ennen tuon ongelman perkaamista kuitenkin päivittää version vielä 11.04, niin saan uusimman version käyttööni tuon Ati Radeonin säätämisen jälkeen. Päivityksen jälkeen graafinen käyttöliittymäkin alkoi toimia, mutta ilo oli lyhytaikainen - nyt on ratkottavana seuraavanlaisia ongelmia:
1) Päivityksen jäljiltä koneesta ei löydy kovalevyn osioita - itseasiassa koko kovalevyä ei löydy, ainoastaan Kotihakemisto ja Tietokone.
2) Firefox hävisi tyystin jonnekin. Kun yritin asentaa sitä komentoriviltä, sain tiedon että riippuvuussuhteissa on ongelmia, ja että "syynä todennäköisesti pystytetyt paketit".
4) Päivityksenhallinta työkalussa sama juttu: päivityksiä ei voida hakea/asentaa noiden pakettien takia
5) Grubin valikossa näkyvät versiot 2.6.35-30 ja 2.6.32-33. Ensimmäisestä ei pääse graafiseen liittymään ja recovery mode jumittuu tehtyään osan "ajoa". Jälkimmäisestä (2.6.32-33) pääsee graafisen tilaan, mutta recovery mode tyssää ilmoitukseen: "skip stopping firewall: ufw (not enabled)
6) Näppis toimii silloin kun huvittaa, ja hiiren saa toimimaan irrottamalla sen välillä koneesta.
Noin nyt aluksi. Itse olen pähkäillyt, että syynä koko tähän soppaan on toisen päivityksen keskeytyminen (nappula päätti kokeilla mitä isän koneen eri napit tekevät...) jonka seurauksena koneessa on jollain tavalla pystyssä horjuva käyttöjärjestelmä.
Mutta millä tavalla tuon päivityksen saisi etenemään/korjaantumaan?