Kirjoittaja Aihe: Päivitys 11.04 toi ison kasan ratkottavaa (Ratkaistu)  (Luettu 1518 kertaa)

Timppis

• Käyttäjä
    • Profiili
Eli päätin päivittää vanhan 10.04. uudempaan versioon. Normaalin tavan mukaan nostin sen ensin 10.10. ja yritin uudelleenkäynnistää. Lopputulemana se, että näyttö pysyi pimeänä. Se ei minua yllättänyt, sillä koneen sisällä on Ati Radeon, jonka kanssa olen tapellut aikaisemminkin.

Päätin ennen tuon ongelman perkaamista kuitenkin päivittää version vielä 11.04, niin saan uusimman version käyttööni tuon Ati Radeonin säätämisen jälkeen. Päivityksen jälkeen graafinen käyttöliittymäkin alkoi toimia, mutta ilo oli lyhytaikainen - nyt on ratkottavana seuraavanlaisia ongelmia:

1) Päivityksen jäljiltä koneesta ei löydy kovalevyn osioita - itseasiassa koko kovalevyä ei löydy, ainoastaan Kotihakemisto ja Tietokone.

2) Firefox hävisi tyystin jonnekin. Kun yritin asentaa sitä komentoriviltä, sain tiedon että riippuvuussuhteissa on ongelmia, ja että "syynä todennäköisesti pystytetyt paketit".

4) Päivityksenhallinta työkalussa sama juttu: päivityksiä ei voida hakea/asentaa noiden pakettien takia

5) Grubin valikossa näkyvät versiot 2.6.35-30 ja 2.6.32-33. Ensimmäisestä ei pääse graafiseen liittymään ja recovery mode jumittuu tehtyään osan "ajoa". Jälkimmäisestä (2.6.32-33) pääsee graafisen tilaan, mutta recovery mode tyssää ilmoitukseen: "skip stopping firewall: ufw (not enabled)

6) Näppis toimii silloin kun huvittaa, ja hiiren saa toimimaan irrottamalla sen välillä koneesta.

Noin nyt aluksi. Itse olen pähkäillyt, että syynä koko tähän soppaan on toisen päivityksen keskeytyminen (nappula päätti kokeilla mitä isän koneen eri napit tekevät...) jonka seurauksena koneessa on jollain tavalla pystyssä horjuva käyttöjärjestelmä.

Mutta millä tavalla tuon päivityksen saisi etenemään/korjaantumaan?
« Viimeksi muokattu: 22.09.11 - klo:12.07 kirjoittanut Timppis »

Storck

• Vieras
Vs: Päivitys 11.04 toi ison kasan ratkottavaa
« Vastaus #1 : 22.09.11 - klo:01.51 »
Koodia: [Valitse]
gedit /etc/apt/sources.list tuo päätteeseen ja kopioi tänne tulos.

Timppis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.09.11 - klo:10.33 »
Tilannepäivytys: tällä hetkellä pääsen kirjautumaan graafiseen liittymään käyttämällä onboard-näppäimistöä, mutta itse liittymässä en pysty käyttämään päätettä koska näppis ei suostu toimimaan. Joten en saa sources-listaa esiin. Saisikos tuon onboard-näppäimistön jotenkin toimimaan myös graafisen liittymän puolella? Paketinhallinnasta yritin asentaa Dasherin, mutta sehän tökkäsi siihen, etten saanut kirjoitettua salasanaa...

Recoveryn puolella kun kokeilin komentoa sudo apt-get -f install, niin vastaukseksi sain kolme nollaa ja tiedon että koneessa on 399 päivittämätöntä.

Storck

• Vieras
« Vastaus #3 : 22.09.11 - klo:11.04 »
Naputtele recoveryssä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
ja toivotaan että päivitykset menee läpi.

Timppis

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.09.11 - klo:12.06 »
No niin, tilanne on liikkunut reippaasti eteenpäin. Eli tein sen, minkä olisi pitänyt tehdä heti alkuun: poltin levykuvan 11.04:sta ja asensin järjestelmän siitä olemassaolevan päälle - ja voilá! Nyt pelittää jälleen ja alkaa tuohon uuteen työpöytään tutustuminen. Olen Storkin kanssa hiljalleen samaa mieltä tuosta päivityksen ja asennuksen erosta...

Onkos tuossa 11.04:ssa jotain työpöytätehosteita? Tulen toki toimeen ilman höllyviä ikkunoita, mutta haluaisin kokeilla onko näytönohjaimen 3D-grafiikka päällä vai ei?

Storck

• Vieras
« Vastaus #5 : 22.09.11 - klo:12.14 »
Olen Storkin kanssa hiljalleen samaa mieltä tuosta päivityksen ja asennuksen erosta...

Minua kiinnostaisi tietää mitkä suhteet on onnistumisille/epäonnistumisille kun versiopäivitys tehdään netistä vs. DVD-levyltä.

Kyllä se vaan on rautaa pitää /home omana osiona ja aina uudelleen asentaa.  :)

Nyt jäi salaisuudeksi mikä sinun koneessa oli vialla, siksi lähden mielummin selvittämään ongelmaa kuin suoraan parilla käskyllä ohittamaan sitä. Sen mitä osaan ja ymmärrän  ::)

Timppis

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Päivitys 11.04 toi ison kasan ratkottavaa (Ratkaistu)
« Vastaus #6 : 22.09.11 - klo:12.30 »
Olen Storkin kanssa hiljalleen samaa mieltä tuosta päivityksen ja asennuksen erosta...

Minua kiinnostaisi tietää mitkä suhteet on onnistumisille/epäonnistumisille kun versiopäivitys tehdään netistä vs. DVD-levyltä.

Omat kokemukseni ovat sellaiset, että aivan alussa kun aloin Linuxia käyttämään (olisko ollut versio 5.0 tai jotain) niin silloin versiopäivitykset netin kautta onnistuivat. Jostain 8.0 lähtien lähes aina kun olen siirtynyt versioissa ylöspäin netin kautta, niin jotain ongelmaa on ollut. Ja yleensä ne ovat ratkenneet asentamalla järjestelmä uudestaan levyltä. Sitten kun olen saanut version pystyyn, niin sen "sisäiset" päivitykset ovat aina sujuneet mallikkaasti.

Tiedä häntä, voihan kyseessä olla myös vika näytön ja seinän välissä: jos käyttäjä räpiköi, se tuskin on järjestelmän vika... ;)

Storck

• Vieras
Vs: Päivitys 11.04 toi ison kasan ratkottavaa (Ratkaistu)
« Vastaus #7 : 22.09.11 - klo:12.48 »
Silloin 5.zz versioiden aikaan koneessa oli tuuletin ja ehkä näytönohjain, joissain malleissa CD-asema.

Nykyiset koneet on kuin mitäkin lentotukialuksia, kaikki mahdollinen ja mahdoton ympätty nippuun. Ei se ole koodaajallekaan helppoa.

;)